
Terepen is „zölden”
Sikert sikerre halmoz a VIARENT kínálatban is méltán nagy népszerűségnek örvendő Ford Transit kis, egyben a Transit Connect nagy testvére, a Ford Transit Custom. Az immár 2012 óta töretlenül hódító modellsorozat újabb bravúrként a Volkswagen nagy múltú Transporter típusa legújabb nemzedékének műszaki alapjául is szolgálhat. A 2022-ben bemutatott második generációjával a Transit Custom tavaly E-Transit Custom néven már a tisztán elektromos jövőt is elhozta a modellsorozat kínálatába. A Ford Pro legújabb dobása pedig az összkerékhajtású E-Transit Custom AWD.
Új, nagy teljesítményű és összkerékhajtású (AWD) modellváltozattal bővül a tisztán elektromos E-Transit Custom palettája. A Ford Pro fejlesztői ezzel a fokozott vonóerőátadási képességeket a legkülönfélébb okokból igénylő ügyfelek számára is biztosítják a „zöld alternatívát”. Az összkerékhajtás ugyanis korántsem csupán terepen jöhet jól. Természetesen a köves és a földutakon, sárban és hóban vagy akár még nehezebb terepviszonyok közepette aligha kérdés, hogy nélkülözhetetlen a négy hajtott kerék. Azonban műúton is sokat számít, nagyban megnövelve az autó stabilitását. Az egyes kerekek ugyanis így a kétkerék-hajtáshoz képest – az első-hátsó nyomatékelosztás aránya szerint – csökkenő vonóerejük következtében nagyobb oldalirányú erőt vehetnek fel. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jármű kevésbé hajlamos a megcsúszásra. Ennek megfelelően a hegyes-völgyes vidékeken működő vállalkozások, illetve az ott lakók mellett a gyakran nedves és síkos utakon járók is jó hasznát vehetik e technikának. Ám még a szabadtéri hobbik űzői is hálásak lehetnek érte.
Slágergyanús összkerekes
A Ford Pro mérnökei a hátsókerék-hajtású elrendezés továbbfejlesztésével alakítottak ki fejlett összkerékhajtási rendszert az E-Transit Custom AWD számára. Az első kerekek közé egy további nagy teljesítményű elektromos hajtásegység került, amely a hátsóval közösen és összhangban, ám attól mechanikailag függetlenül dolgozik, Az eredmény: mindenkor optimális forgatónyomaték mind a négy keréken. E fejlett nyomatékszabályzás eredményeképpen még a csúszós és meredek emelkedőkön is kellő kapaszkodóképesség jellemzi az E-Transit Custom négykerék-hajtású kivitelét, de kimondottan síkos, sáros, havas vagy akár jeges útviszonyok közepette sem jön zavarba. Az összkerekes E-Transit Custom AWD várhatóan 2026 tavaszán érkezik, mégpedig több változatban is. A VIARENT palettáján is népszerű „nagy” Transitból már ismert, robusztus Trail verzió is várható, akárcsak a szintén összkerékhajtású elektromos E-Tourneo Custom AWD változat.
High-tech elektromos modell
A közel másfél évtizede nagy népszerűségnek örvendő Transit Custom 2022-ben újult meg második nemzedékében. Az elektromos jövő azonban itt sem váratott sokáig magára, a tisztán elektromos E-Transit Custom ugyanis tavaly csatlakozott a modellsorozat palettájához. Európa egyik legkelendőbb egytonnás furgonja a hátsó kerekeit hajtó elektromos motorjával lépett a villamosítás korszakába, mégpedig igen kedvező paraméterekkel. Különösen gazdaságos elektromos hajtásrendszere 64 kilowattóra nettó energiatároló képességű akkumulátorral akár 337 kilométer WLTP-hatótávot biztosíthat, hasznos teherbírása pedig az ezer kilogrammot is meghaladhatja. A kategória élén járó vontatási képességei révén kivitelétől függően akár bő kéttonnás utánfutót is húzhat. A Törökországban, a Ford Otosan csúcstechnikájú Yeniköy üzemében készülő E-Transit Custom motorja hátul 90 fokkal elforgatva gondoskodik a lehető legtágasabb, akár 6,8 köbméteres raktérről. Igény szerint 100 vagy 160 kilowatt teljesítményű motor választható, míg a 210 kilowattos erőforrás az E Transit Custom MS-RT változata számára fenntartott „erőmű”. Újdonság a Ford gőzbefecskendezésű hőszivattyú-technológiája (VIHP), amely nagyobb energiahatékonyság mellett szolgál az utastér fűtésére és hűtésére. A fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) – a kényelmes, „egypedálos” városi közlekedés mellett – szintén a nagyobb hatótávot szolgálja.
Széles paletta
A karosszériaváltozatok között kétféle hosszúság mellett zárt furgon és második üléssorral, illetve válaszfallal kialakított kivitel is szerepel. A felszereltségi szintek palettája szintén igencsak széles, a Trend alapváltozattól, az igényes Limited és a dinamikus Sport kivitelen át, egészen a légterelőkkel és 19 col peremátmérőjű kerekekkel szerelt, pályastílusú MS-RT modellig. Akinél pedig egyelőre nem oldható meg a teljes villamosítás, a Transit Custom fronthajtású, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid verzióját is választhatják. Nettó 11,8 kilowattórás akkumulátora a városközpontokban tisztán elektromos, míg 2,5 literes, Atkinson-ciklust megvalósító benzinmotorja hosszabb távokon és autópályán kínál dinamikus autózást.
Úgy tűnik, szépen bővül a VIARENT ügyfelei körében is kedvelt Ford haszonjárművek palettája…