Tiszta zónák – 1. rész

Kevés izgalmasabb kérdés vetődik fel napjainkban a teherszállítás háza táján, mint a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák témája. Az intenzív viták nyomán évről-évre több és több ilyen övezet jön létre, egyre közelebb hozva a belső égésű motorok légszennyezésétől mentes belvárosok vízióját. Az igazán mélyreható változás azonban ez esetben sem megy könnyen, miközben maga a probléma áttekintése sem egyszerű. A VIARENT flottájának számos márkája mindenesetre egyaránt rohamtempóban fejleszti mérsékelt vagy akár nulla károsanyag-kibocsátású modelljeit.

Közzétéve:

Miről is van szó?

A korlátozott kibocsátási zóna – azaz Low Emission Zone (LEZ) – olyan, többnyire a város szívében kijelölt terület, ahová kizárólag a meghatározott károsanyag-kibocsátási szabványoknak megfelelő járművek hajthatnak be. Alapvetően a zsúfolt belvárosok légszennyezettségének csökkentésére hozták létre őket, sok esetben teljesen kitiltva a belső égésű motorral hajtott járműveket, másutt szigorúan szabályozva közlekedésüket. E szabályok alapjául az európai károsanyag-kibocsátási szabványok szolgálnak, amelyek az Európai Unióban értékesített új járművek kipufogógáz-határértékeit tartalmazzák. A korosabb dízelmotoros és benzines gépkocsikkal így díjköteles vagy akár tiltott is lehet a behajtás. A korlátozott kibocsátási zóna azonban jóval több pusztán a belső égésű motoros járművek közlekedésének szabályozásánál vagy tilalmánál. Valójában fontos és komplex lépés a nagyvárosi mobilitás jövője felé – kitekintést kínálva a talán nem is olyan távoli jövő városainak utcaképére.

Miért szükséges?

Számos okból. A legfontosabb természetesen, hogy javítja a levegőminőséget, emellett azonban segíthet a torlódások és a forgalom mérséklésében is. Mindeközben hatékonyan ösztönöz a hosszú távon fenntarthatóbb közlekedési módok – például a közösségi közlekedés vagy a kerékpár – használatára. Az általánosságokon túl konkrétan mind az Egészségügyi Világszervezet (WHO), mind pedig az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) a légszennyezést jelölte meg a legnagyobb környezeti egészségügyi kockázatként Európában. Utóbbi szerint például 2013-ban mintegy 467 ezer korai halálesetett okozott. A legjelentősebb szakpolitikai intézkedés a Környezeti levegőminőségi irányelv (AAQD), amely 2030-ra már kötelező célértékeket is meghatároz a főbb légszennyező anyagokra. Márpedig ezek teljesítésének egyik leghatékonyabb eszköze éppen a korlátozott kibocsátási zónák bővítése. Számuk a 2019-es 228-ról az idei év végére várhatóan már mintegy félezerre emelkedik Európában. Már ma összesen több mint 80 millió lakost számára biztosítanak tisztább levegőjű utcákat.

Milyen fajtái vannak?

A korlátozott kibocsátási zónákat a behajtásra engedélyezett járművek alapján, szigorúságuk szerint sorolják be. Az alapesettől (LEZ) egészen a nulla kibocsátási zónáig – azaz Zero Emission Zone (ZEZ) – három alap-, illetve több altípus különböztethető meg:

Korlátozott kibocsátási zóna (LEZ)

Ez a legnyitottabb zónatípus, az európai károsanyag-kibocsátási szabványok alapján szabályozva a dízelüzemű személyautók, furgonok és teherautók közlekedését. A legalább Euro 5 minősítésű járművek többnyire behajthatnak, egyes esetekben azonban – mint például a londoni ultra alacsony kibocsátási zóna (ULEZ) – legalább Euro 6 a követelmény.

Közel nulla kibocsátási zóna (Near ZEZ)

Ezeken a területeken kizárólag az akkumulátoros elektromos (BEV), illetve az üzemanyagcellás (FCEV), egyaránt tisztán elektromos járművek, valamint a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid gépkocsik közlekedhetnek.

Nulla kibocsátási zóna (ZEZ)

Amint a neve is jelzi, ezen körzetek határai csakis nulla kipufogógáz-emissziójú vagyis akkumulátoros és üzemanyagcellás – vagyis helyileg tisztán üzemelő járművekkel léphetők át. A Near ZEZ és a ZEZ zónák kínálta lehetőségek egyre népszerűbbek a városüzemeltetők körében, akár az eddigi LEZ területek szigorításával is. További ZEZ városrészek kijelölésén dolgozik például Amszterdam, Rotterdam, Oslo, Párizs és London.

Cikkünk második részében a korlátozott kibocsátási zónák városi teherszállításra kifejtett hatásait járjuk majd körül. Arról is szót ejtünk, hogyan alkalmazkodhat az iparág e hatalmas változásokhoz, de természetesen a szakma jövőjére is kitekintünk.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…