Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges és élhető városi környezete. Legutóbb az egyre sokasodó LEZ-övezetek főbb jellemzőit tekintettük át, ezúttal pedig a teherszállítása kifejtett hatásaikat helyezzük be a nagyító alá. Természetesen a kínálkozó megoldások és lehetőségek is szóba kerülnek, illetve ezúttal is szemezgetünk a VIARENT flottájában szereplő márkák elektromos modelljeiből.

Közzétéve:

Hogyan tovább városi teherszállítás?

Nos, a tehergépkocsik helyzete korántsem egyszerű a városokban. A nagy méretű szállítójárművek, különösen a régebbi dízelteherautók, igencsak rossz hírnévnek „örvendhetnek”. Gyakran a városi szennyezés fő okozóiként tartják őket számon. Mindezt még zajos üzemük és nehézkes, sok esetben forgalomlassító mozgásuk is tetézi. És akkor a gyalogosokra és kerékpárosokra jelentett veszélyekről és a hosszabb-rövidebb időre blokkolt utcákról nem is beszéltünk még. Számos város ezért még a személyautóknál is szigorúbb feltételeket szab rájuk. Az egyik ilyen a kimondottan teherszállítás-specifikus zónák kijelölése. Hollandiában például törvény is rendelkezik a kifejezetten a teherszállításra vonatkozó nulla kibocsátási zónákról (ZEZ-F). Több formában is megjelenhetnek, például amíg a személyautók alacsonyabb minősítéssel is „megúszhatják”, a tehergépkocsiknak a legszigorúbb Euro 6 előírásoknak kell megfelelniük. Sok város sokféleképpen alkalmazza e koncepciót. A kínai Sencsen például már 2018-ban úgynevezett zöld logisztikai zónákat jelölt ki, míg a dél-koreai Szöul meghatározott időszakhoz köti ezek hatályát. Az Amerikai Egyesült Államokban önkéntes modelleket is vizsgálnak, elsőbbségi behajtást biztosítva az elektromos szállítójárművek számára.

Mit jelent mindez a vállalkozásoknak?

A megoldások sokrétűek, egy azonban bizonyos: a teherszállításra, a terítőfuvarozásra és a kézbesítésre vonatkozó rigorózus követelmények érzékenyen érintik a fuvarozókat. Ez azonban azt is jelenti, hogy az ilyen szállítási módszerekre támaszkodó vállalkozások egyre szigorúbb szabályzással, illetve alapvető működésüket is érintő kihívásokkal szembesülnek. A nem megfelelő teherjárművek ugyanis akár napi szinten is komoly díjakra számíthatnak, de akár teljesen ki is tiltják őket a nagy légszennyezettségű területekről. Ez pedig már kőkeményen a profitról szól. Ha például egy városrész kiszolgálható dízel teherautóval, míg a szomszédos már nem, rendkívül bonyolulttá válhatnak a terítő útvonalak, akárcsak a teljes logisztika. Ez többletköltséghez és késésekhez, összességében pedig ügyfélelégedettségi problémákhoz is vezethet. Az áruszállítás tehát az elsők között érzi meg a tiszta levegőért folyó küzdelem hatásait, előre gondolkodásra és aktív cselekvésre sarkallva őket.

És a jövő?

Noha már rég napirendre került a hosszú távon fenntarthatóbb szállításra zajló áttérés, ám a korszerű dízeltechnikával elért környezetkímélő eredményeket is el kell ismerni. A modern dízelmotorokat a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás jegyében tervezik, hogy azután fejlett aerodinamikával és más csúcstechnikájú megoldásokkal kiegészülve még takarékosabbá tegyék teherautóinkat. Emellett az elektromos átállás is új lendületet vesz, 2023-ban már közel 14 millió új elektromos autó talált világszerte gazdára Ez 35 százalékkal több a megelőző évinél – és több mint hatszor annyi, mint öt évvel korábban. Az elektromos járművek (EV) egyre gyorsuló terjedése nyomán mindinkább reálisabbá válnak a városok nulla kibocsátási zónákról megfogalmazott célkitűzései.

Hogyan alkalmazkodhat az iparág?

Miközben nagyon is valósak a korlátozott kibocsátási zónák jelentette kihívások, egyben a fejlesztésre és az alkalmazkodásra is lehetőséget kínálnak. A világ egyértelműen a nulla károsanyag-kibocsátás felé halad, így a városi szállítás sem tehet másként. Az átalakulás élén pedig kétségkívül az elektromos teherautók járnak, amelyek a hagyományos dízelekkel ellentétben minden jelenlegi – és már ismert jövőbeni – LEZ, ULEZ, Near ZEZ, illetve ZEZ-F és ZEZ előírásnak megfelelnek. Sőt, mindjárt kettős előnyt kínálnak: alacsonyabb üzemeltetési költségek magas szintű környezetvédelmi kvalitások mentén. A korlátozott kibocsátási zónák terjedése egyértelműen jelzi: a városi szállítás alapvető átalakuláson megy keresztül. Akik időben alkalmazkodnak, jobb helyzetbe kerülhetnek és konkrét versenyelőnyt élvezhetnek. Itt az ideje hát, hogy a közeli jövőnkbe is invesztáljunk – még mielőtt a körülmények kényszerítenének rá minket! A VIARENT bérjárműves flottájában éppen ezért elektromos teherautók széles választéka elérhető azért, hogy partnereink már ma helyi károsanyag-kibocsátás nélkül szállíthassanak, és ezzel felkészüljenek a közeli jövőre.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…