Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges és élhető városi környezete. Legutóbb az egyre sokasodó LEZ-övezetek főbb jellemzőit tekintettük át, ezúttal pedig a teherszállítása kifejtett hatásaikat helyezzük be a nagyító alá. Természetesen a kínálkozó megoldások és lehetőségek is szóba kerülnek, illetve ezúttal is szemezgetünk a VIARENT flottájában szereplő márkák elektromos modelljeiből.

Közzétéve:

Hogyan tovább városi teherszállítás?

Nos, a tehergépkocsik helyzete korántsem egyszerű a városokban. A nagy méretű szállítójárművek, különösen a régebbi dízelteherautók, igencsak rossz hírnévnek „örvendhetnek”. Gyakran a városi szennyezés fő okozóiként tartják őket számon. Mindezt még zajos üzemük és nehézkes, sok esetben forgalomlassító mozgásuk is tetézi. És akkor a gyalogosokra és kerékpárosokra jelentett veszélyekről és a hosszabb-rövidebb időre blokkolt utcákról nem is beszéltünk még. Számos város ezért még a személyautóknál is szigorúbb feltételeket szab rájuk. Az egyik ilyen a kimondottan teherszállítás-specifikus zónák kijelölése. Hollandiában például törvény is rendelkezik a kifejezetten a teherszállításra vonatkozó nulla kibocsátási zónákról (ZEZ-F). Több formában is megjelenhetnek, például amíg a személyautók alacsonyabb minősítéssel is „megúszhatják”, a tehergépkocsiknak a legszigorúbb Euro 6 előírásoknak kell megfelelniük. Sok város sokféleképpen alkalmazza e koncepciót. A kínai Sencsen például már 2018-ban úgynevezett zöld logisztikai zónákat jelölt ki, míg a dél-koreai Szöul meghatározott időszakhoz köti ezek hatályát. Az Amerikai Egyesült Államokban önkéntes modelleket is vizsgálnak, elsőbbségi behajtást biztosítva az elektromos szállítójárművek számára.

Mit jelent mindez a vállalkozásoknak?

A megoldások sokrétűek, egy azonban bizonyos: a teherszállításra, a terítőfuvarozásra és a kézbesítésre vonatkozó rigorózus követelmények érzékenyen érintik a fuvarozókat. Ez azonban azt is jelenti, hogy az ilyen szállítási módszerekre támaszkodó vállalkozások egyre szigorúbb szabályzással, illetve alapvető működésüket is érintő kihívásokkal szembesülnek. A nem megfelelő teherjárművek ugyanis akár napi szinten is komoly díjakra számíthatnak, de akár teljesen ki is tiltják őket a nagy légszennyezettségű területekről. Ez pedig már kőkeményen a profitról szól. Ha például egy városrész kiszolgálható dízel teherautóval, míg a szomszédos már nem, rendkívül bonyolulttá válhatnak a terítő útvonalak, akárcsak a teljes logisztika. Ez többletköltséghez és késésekhez, összességében pedig ügyfélelégedettségi problémákhoz is vezethet. Az áruszállítás tehát az elsők között érzi meg a tiszta levegőért folyó küzdelem hatásait, előre gondolkodásra és aktív cselekvésre sarkallva őket.

És a jövő?

Noha már rég napirendre került a hosszú távon fenntarthatóbb szállításra zajló áttérés, ám a korszerű dízeltechnikával elért környezetkímélő eredményeket is el kell ismerni. A modern dízelmotorokat a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás jegyében tervezik, hogy azután fejlett aerodinamikával és más csúcstechnikájú megoldásokkal kiegészülve még takarékosabbá tegyék teherautóinkat. Emellett az elektromos átállás is új lendületet vesz, 2023-ban már közel 14 millió új elektromos autó talált világszerte gazdára Ez 35 százalékkal több a megelőző évinél – és több mint hatszor annyi, mint öt évvel korábban. Az elektromos járművek (EV) egyre gyorsuló terjedése nyomán mindinkább reálisabbá válnak a városok nulla kibocsátási zónákról megfogalmazott célkitűzései.

Hogyan alkalmazkodhat az iparág?

Miközben nagyon is valósak a korlátozott kibocsátási zónák jelentette kihívások, egyben a fejlesztésre és az alkalmazkodásra is lehetőséget kínálnak. A világ egyértelműen a nulla károsanyag-kibocsátás felé halad, így a városi szállítás sem tehet másként. Az átalakulás élén pedig kétségkívül az elektromos teherautók járnak, amelyek a hagyományos dízelekkel ellentétben minden jelenlegi – és már ismert jövőbeni – LEZ, ULEZ, Near ZEZ, illetve ZEZ-F és ZEZ előírásnak megfelelnek. Sőt, mindjárt kettős előnyt kínálnak: alacsonyabb üzemeltetési költségek magas szintű környezetvédelmi kvalitások mentén. A korlátozott kibocsátási zónák terjedése egyértelműen jelzi: a városi szállítás alapvető átalakuláson megy keresztül. Akik időben alkalmazkodnak, jobb helyzetbe kerülhetnek és konkrét versenyelőnyt élvezhetnek. Itt az ideje hát, hogy a közeli jövőnkbe is invesztáljunk – még mielőtt a körülmények kényszerítenének rá minket! A VIARENT bérjárműves flottájában éppen ezért elektromos teherautók széles választéka elérhető azért, hogy partnereink már ma helyi károsanyag-kibocsátás nélkül szállíthassanak, és ezzel felkészüljenek a közeli jövőre.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…