![](/wp-content/uploads/2025/02/59A8888_Original_file.jpg)
Tovább zöldülnek
Jóval nagyobb hatótávolságú elektromos nyerges vontató érkezik a Volvo kínálatába idén. A Volvo FH Electric új nemzedéke már az egyetlen töltéssel ledolgozott teljes munkanapokat tűzte ki célul.
Az idei év második felében érkezik a Volvo FH Electric új generációja, amely az eddigi központi villanymotor helyett e-tengelyre vált. Ennek értelmezéséhez érdemes áttekinteni az elérhető hajtásmódokat, hiszen míg a dízelmotoros felépítésnél mindenki ugyanazt a receptet követi több mint száz éve, a villanyos korban jelenleg több megoldást is láthatunk.
A felépítésében a dízelmotoros hajtáslánchoz legközelebb álló központi villanymotor esetén a vontatómotor az alváz hossztartói között, hosszában helyezkedik el. Egy váltón, valamint kardántengelyen keresztül hajtja a merevhidat. Ennek az elrendezésnek az a hatalmas előnye, hogy a hagyományos differenciálműves tengelyt használja, sőt akár a megszokott automatizált váltót is beépítheti a gyártó. Vagyis meglévő, ismert és bevált alkatrészeket alkalmaz és nem szükséges újragondolni az elrendezést sem a gyártónak, sem a felépítményezőnek. Viszont ezek a megoldások a hossztartók közötti teret szépen kitöltik.
Ezért egy másik, helytakarékosabb utat jelent az e-tengely, amelyben a villanymotor és legtöbbször a rendszert szabályzó teljesítményelektronika is egyetlen egységként a tengelyben kapnak helyet. Két konkrét megoldást ismerünk erre, az egyikben egy középső villanymotor áttételezésen és differenciálművön forgatja a két kerékhajtó tengelyt. A másik esetében pedig mindkét kereket külön, saját lassítóáttétellel rendelkező kerékagymotor pörgeti. Ezek jóval kompaktabb megoldások, a hossztartók között rengeteg helyet szabadítanak fel.
Mindannyiunk közös érdeke, hogy holnap és holnapután is élhető környezet maradjon a bolygónk. A modern társadalmat jelentős részben a közúti szállításnak köszönhetjük. Azért nem kell mindenkinek saját élelmiszert, ruházatot vagy bútorokat előállítani, mert mások megteszik ezt helyettünk, és eljuttatják azt egy hozzánk közeli boltba vagy akár az ajtónkig. A szállítási iparág dekarbonizációja kapcsán kitűzött európai uniós károsanyag-kibocsátási célok eléréséhez 2030-ra minden ötödik új teherautónak helyileg kibocsátásmentesnek kell lennie. Jelenleg hazánkban az évi ötezer új teherautóból nagyjából tucatnyi az elektromos, tehát még hosszú út áll előttünk.
A Volvo FH Electric új generációja ebből egyetlen töltéssel hatszáz kilométer győzhet majd le. Nem az e-tengelyre váltás az egyetlen, a nagyobb hatótáv érdekében eszközölt változás. A felszabadult helyre több akkumulátort építenek be, ráadásul már egy jobb hatásfokú nemzedékből. Továbbfejlesztették az akkumulátormenedzsment rendszerét és a hajtáslánc minden elemét még hatékonyabbá csiszolták.
A Volvo Trucks már eddig is nyolc különböző elektromos teherautót kínált számtalan célra – az elosztófuvarozástól a kommunális feladatokon át egészen az építőiparig. Az elmúlt évek során több mint 3800 elektromos teherautót szállítottak ki ügyfeleiknek. Az FH Electric új generációjával valószínűleg nagyot ugranak majd a kiszállítások, hiszen egyre több potenciális alkalmazást fednek le. A 2024-es beszerzések legnépszerűbb nyerges vontatója – a Volvo FH – a Viarent flottájának is egyik ékköve, ügyfeleink kedvelt választása. Így mi is nagy érdeklődéssel várjuk az új elektromos járműveket, hogy partnereink számára újabb megoldásokkal szolgálhassunk szállítási igényeikre a zöldebb jövőben is.