Új generációval az elektromos korszakba

Egyre-másra érkeznek a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márkák új
elektromos modelljei. Ezúttal az igazán sokoldalú, a VIARENT ponyvás, dobozos,
hűtős, illetve nyerges és építőipari palettáján is megtalálható DAF márka háza tájáról
kaptuk a hírt: megkezdődik a tisztán elektromos DAF XD Electric és XF Electric
sorozatgyártása. Új hajtásrendszereik a kifinomult aerodinamikával közösen
tekintélyes hatótávval ötvözik a környezetkímélő és csendes üzemet. A DAF új
generációs elektromos teherautói mindeközben a biztonság és a kényelem mércéjéül
is szolgálhatnak.

Közzétéve:

Nem késlekedtek Eindhovenben: a DAF még 2018-ban, az első európai gyártóként jelent
meg tisztán elektromos, akkumulátoros teherautóival a piacon. Azóta vezető szállítmányozók
flottáiban és a legkülönfélébb, zéró emissziót igénylő alkalmazásokban LF Electric, illetve CF
Electric teherautók és vontatók sokasága gördülhetett ki Európa-szerte az utakra.
Elsősorban a nagyvárosokban kaptak olyan hasznos feladatokat, mint például az élelmiszer-
terítőfuvarozás, a konténeres szállítás és a hulladékgyűjtés. Az új generációs DAF XD
Electric és XF Electric a márka többszörösen díjnyertes XD, illetve XF sorozatán alapul,
mégis könnyen felismerhetők. Noha dízelmotoros társaik karakteres megjelenését örökölték,
hűtőrácsuk és fényszóróik finom kék díszítése mindig segít megkülönböztetni az elektromos
változatokat.

Csúcstechnikájú hajtásrendszerek

Az új DAF XD Electric és DAF XF Electric dinamikus mozgatásáról 170 és 350 kilowatt
közötti teljesítménnyel, illetve 1500 és 2400 newtonméter maximális forgatónyomatékkal
magas hatásfokú és megbízható hajtásrendszerek gondoskodnak. A
kompakt egységek kétféle változatban szerepelenek a kínálatban, mindkettő állandómágnes-
gerjesztésű elektromotort alkalmaz, 270 kilowattig egyet, afölött kettőt. Az egységek integrált
része a központi háromfokozatú váltómű is, ez biztosítja a mindenkor megfelelő áttételt. A
két bolygóműből felépített szerkezet előnye a hagyományos sebességváltóknál jóval
könnyebb konstrukciója. Arra is lehetőséget kínál az izmosabb hajtásláncok esetében, hogy
részterhelésnél takarékosan csak az egyik motor dolgozzon. Amint nagyobb teljesítmény és
forgatónyomaték szükséges – például gyorsításkor, emelkedőn vagy a fékezés alatti
energia-visszatáplálás során – a bolygóműveken keresztül a másik erőforrás is lágyan
kapcsolódhat be a hajtásba.

Modulrendszerű akkumulátor-koncepció

A változatos ügyféligényekhez és a sokrétű fuvarfeladatokhoz alkalmazkodva, a DAF kettő
és öt csomag, azaz 210 és 525 kilowattóra bruttó energiatároló képesség közötti
konfigurációkban kínálja akkumulátorait. Ez az észszerű megközelítés hatékonyan
mérsékelheti a jármű saját tömegét, tovább növelve hasznos teherbírását, amennyiben a
fuvarfeladat nem igényel nagy hatótávot. Így kis futásteljesítmény és fix telephelyi töltés
esetén olcsóbb és könnyebb alapjármű specifikálható. Öt akkumulátorcsomaggal azonban
már bő 500 kilométert tehet meg egy töltéssel az XD és XF Electric. Ez nem kevesebbet
jelent, mint hogy optimális töltéstervezéssel akár napi ezer „tiszta” kilométer is bejárhat a
jármű – amivel már a távolsági fuvarozás távolságai is teljesíthetők, mi több a kétműszakos,
egész napos üzemeltetés is reális.

A DAF kizárólag a legújabb generációs lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokat alkalmazza
új generációs modelljeiben. Kobalt- és nikkelmentesek, illetve akár rendszeresen 100
százalékig töltve is hosszú élettartamúak. Mivel a DAF vízhűtésű LFP-akkumulátorait nagy
fokú termikus stabilitás is jellemzi, celláik helytakarékos módon szorosan egymás mellé
illeszthetők. Az XD és XF Electric modellek akár 325 kilowatt teljesítményű, egyenáramú
gyorstöltésre is alkalmasak. A három akkucsomag bő háromnegyed óra alatt tölthető fel
nulláról kapacitása 80 százalékára, de az ötös blokk sem igényel két óránál többet teljes
feltöltéséhez. Extraként 22 kilowattos, váltakozó áramú fedélzeti töltő is rendelkezésre áll.

Átgondolt kialakítás

A fejlett aerodinamika ugyancsak fontos tényező az elektromos XD és XF kiemelkedő
energiahatékonyságában. Ívelt szélvédővel és lekerekített élekkel kiformált, hátrafelé
szélesedő fülkéik illesztési réseit tömítések töltik ki. A légterelőszettek és oldalburkolatok
mellett a motortér optimális légáramlásai és az alsó légterelő lemez is fontos szerephez jut,
akárcsak a visszapillantó tükröket helyettesítő digitális kamerák. Hasonlóképpen átgondolt
megoldás, hogy az akkumulátorok modulrendszerű csomagjai eleve a jármű alkalmazása és
felépítményezése szerint rendezhetők el. Ezzel kellő hely biztosítható például az oldalsó
beürítésű hulladékgyűjtőnek vagy éppen az önrakodó daru kitámasztóinak. Igény szerint –
például elektromos hűtőberendezéshez – 650 voltos elektromos mellékhajtás (e-PTO) is
rendelhető. Az XD Electric és az XF Electric modellek 4×2-es vontatóként és fülke-alvázként,
valamint a hajtott tengely előtti vagy mögötti kormányzott tengellyel szerelt, 6×2-es
hajtásképletű fülke-alváz kivitelben kaphatók. A tengelykonfigurációk választéka 2026
folyamán tovább bővül.

Első osztályú biztonság és kényelem

A fülkék innovatív kialakítása a biztonsághoz is nagyban hozzájárul. A nagy felületű
szélvédő, az alacsonyan húzódó műszerfal- és ablakperemekkel közösen eleve kiváló
közvetlen kilátást biztosít. Mindezt olyan átgondolt felszerelések egészíthetik ki, mint a
járdaszegély-ablakkal kialakított utasajtó, a visszapillantó tükröket felváltó digitális
kamerarendszer, a DAF sarokkamera, illetve a DAF holttérasszisztense. Utóbbi a teherautó
mellett tartózkodó, különösen is veszélyeztetett közlekedőkre – azaz gyalogosokra,
rolleresekre, kerékpárosokra – figyelmezteti a vezetőt. A digitális műszerfalat kifejezetten az
elektromos hajtásrendszer paramétereinek – köztük az energiafogyasztás, a töltöttségi szint,
a hatótáv, a teljesítmény és az energia-visszatáplálás – egyszerű áttekinthetősége jegyében
dolgozták át. Az extrafelszerelésként rendelhető teherautó-navigációs rendszer az éppen
szabad nyilvános töltőállomások helyét is mutatja.

A menetpedál úgynevezett „egypedálos” megoldásként a gyorsítás mellett bizonyos mértékű
lassítást is lehetővé tesz. Míg a pedálút alsó része a gyorsítást szolgálja, felső szakaszán az
energia-visszatáplálásos regeneratív fékezés vezérelhető. E funkció a kormányoszlop karján
található gombbal kapcsolható be, illetve választható meg a kívánt fékteljesítmény.
Kétségkívül sokoldalú tehetség az új generációs, tisztán elektromos DAF XD és XF Electric –
amire szükség is lesz Közép-Európa egyik legnagyobb kis- és nagyhaszonjármű-bérbeadó
vállalata, azaz a VIARENT immár hagyományosan rendkívül széles palettáján…





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…