
Új távlatok
Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám minden bizonnyal megéri a fáradság: a megawattos töltőrendszer (MCS) nagyon is sokat ígér.
Egyre-másra nyílnak a megawattos töltőrendszer (Megawatt Charging System; MCS) első állomásai Európában. Ez a teljes egészében új, nagy teljesítményű megoldás a nehézkategóriájú teherautók és az autóbuszok akkumulátorainak a hagyományos kombinált töltőrendszereknél (Combined Charging System; CCS) megszokottnál jóval gyorsabb feltöltését teszi lehetővé. Mit jelent mindez a gyakorlatban? Jelentősen rövidebb töltési időt, illetve adott idő alatt jóval nagyobb „betankolható” energiamennyiséget. Sőt, aligha túlzás, hogy az MCS új távlatokat nyit a közúti teher- és személyszállítás villamosítása terén – természetesen a VIARENT kínálatában sorakozó számos márka elektromos modelljei számára is.
Nagyságrendnyi előrelépés?
Míg a CCS megoldások egyenáramú töltőteljesítménye jellemzően 50 és 400 kilowatt között alakul, az MCS töltőpontok a jövőben az egy megawattot is bőven túlszárnyalhatják. Olyannyira, hogy a tervekben akár 3,75 megawatt elméleti maximum is szerepel! Ez az érték nem kevesebb, mint 1250 volt egyenáramú töltőfeszültségből és akár 3000 amper (!) áramerősségből adódik. Nem nehéz hát kitalálni, hogy itt már nagyon komoly „hardverre” lesz szükség. Sokat sejtet, hogy folyadékhűtésű csatlakozók és kábelek is szerepelnek a lehetséges megoldások között. Noha a kezdeti alkalmazások inkább az 1000-1500 kilowatt körüli tartományba várhatók, a brutális áramerősség biztonságos kezeléséhez speciális csatlakozó szükséges. A legújabb elektromos teherautók már most mindkét – azaz CCS és MCS – aljzattal is felszerelhetők, így biztosítva kompatibilitásukat mindkét rendszerrel.
És a gyakorlat?
Az MCS-töltők kínálta óriási potenciál éppen abban rejlik, hogy azon üzemeltetők számára is „életszerűvé” teszik az elektromos teherautók használatát, akik rendszeresen nagy távolságokat tesznek meg naponta. Az Európai Unió jelenlegi szabályzásának keretei között logikus, hogy lehetőség szerint a vezető napközbeni kötelező, 45 perces szünetét igyekeznek kihasználni a töltésre. A rendszernek tehát alkalmasnak kell lenni ez idő alatt további 4,5 óra vezetésre elegendő energiamennyiség feltöltésére. És éppen ez a „nagy durranás”: az MCS-töltőkkel becslések szerint mintegy 40 perc alatt tölthetők fel 20 százalékról kapacitásuk 80 százalékáig a teherautók akkumulátorai. Amennyiben tehát sikerül a töltést rendszeresen a vezető pihenőjére időzíteni, az elektromos hatótáv már nem jelent korlátozó tényezőt a távolsági fuvarozásban!
De hol van ilyen töltőpont?
A nyilvános MCS-töltőpontok hálózatának kiépítése már elkezdődött. A feladat értelemszerűen nem kicsi, hiszen kamionok tízezreinek négy és fél óránkénti megbízható töltéséről van szó. Itt lépnek be a teherautógyártók, akiknek szintén elemi érdekük a töltőhálózat mielőbbi felfejlesztése. Nos, a VIARENT palettáján sorakozó népszerű márkák nem tétlenkednek. A Milence – a Daimler Truck, a TRATON-csoport (többek között az MAN tulajdonosa) és a Volvo Group három éve alapított vegyesvállalataként – például tavaly februárban nyitotta meg első nyilvános MCS-töltőállomását. Az antwerpeni kikötőben működő töltőpont akár 1440 kilowatt töltőteljesítményre is képes. A vállalat a MILES projekt keretében bő 110 millió euró támogatásban részesül az EU Alternatív üzemanyagok infrastruktúra alapja (AFIF) részéről, hogy 71 helyszínen összesen 284 MCS-töltőpontot létesíthessen. A beruházások várhatóan 2027 végére fejeződnek be. Természetesen számos további szolgáltató is tervez MCS-töltőpontokat, legyen éppen szó Spanyolországról az Iberdrola, vagy épp az Egyesült Királyságról a BP Pulse révén.
Az MCS-töltőhálózat kiépítése mindazonáltal gyorsabbnak és egyszerűbbnek ígérkezik, mint a CCS bevezetése volt, mivel kihasználhatja annak már meglévő infrastruktúráját. Noha a bővítés hálózatkapacitási szempontból komoly kihívás, nem kell már foglalkozni számos egyéb gyakorlati és logisztikai kérdéssel. Ilyen lehet például a helyszínek kiválasztása és megvásárlása vagy éppen a parkolók és építmények létesítése.
Tehát CCS helyett MCS?
Nos, nem egészen. A jelen koncepció szerint mind a CCS, mind az MCS töltők rendelkezésre állnak majd, az ügyfelek pedig a töltési idő és a költségek alapján igény szerint választhatnak közülük. Ahol a fuvarfeladatok nem indokolják az MCS-töltés sebességét és teljesítményét, továbbra is praktikus megoldást jelenthetnek a CCS-töltők. Mindemellett utóbbiak építése költséghatékonyabb, így a szolgáltatók is eldönthetik, több CCS- vagy inkább kevesebb MCS-töltőbe terveznek beruházni. A válasz jó eséllyel egyfajta vegyes kínálat lesz, amelyben a CCS-infrastruktúra kiegészítéseként, kibővítéseként jelennek meg a még gyorsabb, MCS-oszlopok is. Egy azonban bizonyos: az MCS-töltők a jövőben valós megoldást kínálhatnak mindazon vállalkozások számára, akiknél eddig a hagyományos CCS-töltés korlátai miatt hiúsult meg az elektromos átállás. Mindez pedig Közép-Európa egyik legnagyobb kis- és nagyhaszongépjármű bérbeadója, a VIARENT kínálatát is átrajzolhatja a jövőben…