Válaszok a kihívásokra

Napjainkban, illetve a közeljövőben olyan jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóvállalatoknak, mint a szállítások szén-dioxid-semlegesítése, a logisztikai folyamatok digitalizálása és az egyre égetőbb járművezető-hiány. Többek között ezekre is igyekezett választ adni, illetve mutatni újdonságaival az MAN a legutóbbi IAA Transportation haszonjármű-kiállításon.

Közzétéve:

Villamosítási lázban ég az egész haszonjárműipar, így az MAN standján is egy akkumulátoros elektromos hajtású nyerges vontató, az MAN eTruck sorozatgyártáshoz közeli prototípusa állt a figyelem középpontjában. A jelenlegi TGX típusra épülő eTruck első példányait várhatóan 2024-ben vehetik át az ügyfelek. Az oroszlános villany-teherautó egyik legnagyobb dobása az, hogy felkészítették a megawattos töltésre, ezáltal a rövid töltési időket jól kihasználva naponta 600 és 800 kilométer közötti távokat is megtehet nehézsúlyú, hosszú távú fuvarozásban. Ez később elérheti akár az ezer kilométert is. Az eTruck fülke-alvázas változata pedig ugyanolyan sokoldalú felépítményezhetőséget biztosít majd, mint a mai dízelüzemű tehergépjárművek, így a hűtőfuvarozástól a hulladékgyűjtésen át az építőanyagok kiszállításáig mindenhol bevethető lesz.

Szélesebb körű támogatás elektromos járművekhez

Egy haszonjárműgyártónak persze nem elég csupán jól alkalmazható elektromos járműveket kínálnia, hanem olyan szolgáltatásokat is kell nyújtania, amelyek sikeresen végigkísérik az üzemeltetőket az átállás folyamatán. Ezért hozta létre az MAN az eMobility Consulting tanácsadó szolgáltatást, amely a járműre vonatkozó szaktanácsadáson kívül az ügyfél sajátos üzemeltetési körülményeit figyelembe véve az üzemeltetés fázisaira, a költségoptimalizálásra, az útvonalelemzésre, a flottaoptimalizálásra és a töltőinfrastruktúrára is kiterjed. Ennek részei például az új MAN eReadyCheck, amellyel az ügyfelek felmérhetik, hogy az elosztó útvonalaik hogyan járhatók be csak elektromos hajtással, vagy az MAN eManager, amellyel a flottamenedzserek hatékonyan felügyelhetik a flotta összes járművének töltési adatait.

Bővülő digitális szolgáltatások

Ezek a szolgáltatások pedig már a logisztika digitalizációjának szerves részei, akárcsak a jelenlegi dízelüzemű járművekhez is elérhető MAN Now. Ez lehetővé teszi például a navigáció térképadatainak frissítését, illetve akár az MAN EfficientCruise domborzathoz előrelátón igazodó sebességszabályzás vagy különféle váltóvezérlő programok távolról végzett feltöltését az adott gépjárműre. Az MAN ServiceCare digitális karbantartásmenedzsment-rendszerrel gyorsan és könnyedén felügyelhetők a szükséges szervizműveletek, az MAN Perform teljesítményelemzés pedig elősegíti az üzemanyag-hatékony működést. Továbbá az IAA kiállításon mutatkozott be az MAN új, digitális fizetőrendszere, amely megkönnyíti a járművezetőknek a tankolásokat és a flottamenedzsereknek az üzemanyag-költségek nyomon követését.

Nagy gázzal az önvezetés útján

A digitalizációhoz hasonlóan gyorsan fejlődő terület az iparágban az automatizálás, ezen belül is az önvezetés. Ez ugyanis csökkentheti az emberi hibából bekövetkező balesetek számát, nagyobb rugalmasságot és hatékonyságot nyújt azzal, hogy kevésbé korlátozzák a fuvarozást a kötelező pihenőidők, továbbá részben az egyre súlyosabb sofőrhiányra is megoldást jelent. Az MAN az IAA-n is felvázolta a jelenleg futó gyakorlati tesztjeit a zárt területeken alkalmazott megoldásoktól a logisztikai központok közötti, autópályán megvalósított teljes önvezetésig. Ilyen az ANITA projekt, amely a Deutsche Bahn közúti-vasúti átrakóterminálján a konténerek automatizált felvételére és szállítására összpontosít. Az ATLAS-L4 projekt keretében pedig 2024 végétől egy MAN teherautó önállóan közlekedik majd egy német autópályán.

Erősebb és takarékosabb motorok, valamint látványosabb csúcsmodellek

Emellett az oroszlános gyártó a hannoveri kiállításon bemutatta a D26 dízelmotor legújabb változatát. Ez számos továbbfejlesztés eredményeként akár három százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztást, miközben mindegyik teljesítményszintjénél ötven newtonméterrel nagyobb nyomatékot és tíz lóerővel nagyobb teljesítményt nyújt. Az MAN TGX új aerodinamikai módosításaival együtt pedig a négy százalékot is elérheti az üzemanyag-megtakarítás. Mindeközben az exkluzív megjelenést és csúcsfelszereltséget kínáló Individual Lion S csomag mostantól a TGS típushoz is elérhető, valamint új látványelemekkel és egy fekete optikai készlettel bővítették. Az MAN tehát számos fontos újdonságot vonultatott fel az IAA Transportation kiállításon mind a jelenlegi termék- és szolgáltatáskínálatát, mind a közeljövőben piacra kerülő megoldásait illetően.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban

Zsúfolt, zajos és rossz levegőjű belvárosainkat autók, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok nyüzsgő tömege, krónikus parkolóhelyhiány, sokszor még kellemetlen időjárási és útviszonyok is jellemzik. Ilyen áldatlan állapotok közepette kell dolgozniuk a kézbesítőknek és futárszolgáltatóknak minden nap.…

Itt a megoldás?

Újabb „varázsszó” – pontosabban rövidítés – tűnt fel az elmúlt bő másfél évtized során a fuvarozás horizontján napjaink égető problémáinak megoldására. A HVO üzemanyagok, azaz a hidrogénezett növényi olajok máris sokat ígérnek, ám egyelőre keveset…

Innováció minden téren

Zajlik az élet az Isuzu háza táján – a Delta-Truck Kft. által forgalmazott, illetve a VIARENT bérautó-kínálatában is népszerű márka vezetői, tervezői és gyártástechnológusai jól láthatóan nem vesztegették az időt az elmúlt hónapok során. Innovatív…

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…