Világhódító pickup

Nemrég ünnepelte negyvenedik születésnapját a Mitsubishi L200 pickup, amely mára túlzás nélkül állítható, hogy meghódította a világot. Ugyanis az elmúlt négy évtizedben öt földrészen több mint 4,7 millió példányban talált gazdára a Föld különböző pontjain gyártott terepes, platós kishaszonjármű. Íme, gazdag történelme dióhéjban!

Közzétéve:

Egy igazi terepjáró-legendáig nyúlnak vissza az L200 gyökerei. A Mitsubishi ugyanis a Willys CJ3B, azaz a Jeep katonai terepjáró összeszerelésével szerzett tapasztalatain alapulva fejlesztette ki első saját pickupját. A cél egy olyan gépkocsi megalkotása volt, amely a terepjárók tartósságát és megbízhatóságát a személyautók kényelmével ötvözi. Így született meg az első Mitsubishi pickup egy tonna teherbírással 1978 szeptemberében.

Az erős első (1978–1986)

A típus Japánban a Forte nevet kapta, amelynek jelentése: erős. Rá is szolgált a nevére, ugyanis igen szigorú tartóssági teszteken esett át többek között Thaiföldön és Szaúd-Arábiában. A Forte kezdetben 1,6, 2,0 és 2,6 literes benzines, illetve 2,3 literes dízelmotorral készült. A 2,78 méter tengelytávolságú jármű elöl kettős keresztlengőkaros, csavarrugós felfüggesztést és tárcsaféket, míg hátul laprugós merevtengelyt kapott. A kapcsolható összkerékhajtás érdekessége az osztómű láncos erőátvitele volt, amely csökkentette a szerkezet működési zaját és teljesítményveszteségét. A platós kishaszonjárművet a következő évben már Észak-Amerikába is exportálták. Nyolc év alatt összesen 657 ezer Mitsubishi pickup hagyta el a japán és a thaiföldi üzem gyártósorát.

A sokoldalú második (1986–1995)

A második nemzedéket 1986 márciusában mutatta be a japán gyártó. Teljesen új külső formavilága amellett, hogy masszív felépítést sugallt, a légellenállást is csökkentette. Ezenkívül a terepes kishaszonjármű már háromféle fülkével és a kétféle hosszúságú platóval készült. Motorválasztéka 2,0 és 2,6 literes benzines, illetve 2,5 literes turbódízel erőforrásokból állt. A hajtáslánc fontos újítása volt az automatikus szabadonfutó az első kerékagyakban, amelynek köszönhetően nem kellett kézzel átváltani ezt az összkerékhajtás be- és kikapcsolásakor. Ekkor kapta a pickup többek között az európai piacokon is az L200 nevet. Észak-Amerikában pedig RAM 50 típusnéven értékesítette a Dodge. Ebből a generációból 1,15 millió látott napvilágot.

A kényelmes harmadik (1995–2005)

Majd 1995 novemberében Thaiföldön megkezdték a harmadik generáció gyártását. Külső-belső megjelenését még tovább finomították, a duplafülke tágas, ötszemélyes belsőtere pedig még nagyobb kényelmet nyújtott, így ez a nemzedék már szabadidős, sőt, akár üzleti célú alkalmazásra is megfelelt. Ráadásul platójának mérete a kategória élvonalába tartozott akkoriban. Ezenkívül olyan felszerelések jelentek meg az L200 kishaszonjárműben, mint a vezetőoldali légzsák, a blokkolásgátló és a részlegesen önzáró differenciálmű. A menetteljesítményt és a terepjáró képességet is tovább javította a vadonatúj, 2,5 literes, turbófeltöltős, töltőlevegő-hűtős dízelmotor, míg az Easy Select 4WD rendszerrel száz kilométer/óra sebességig menet közben is lehetett be- vagy kikapcsolni az összkerékhajtást. A harmadik generációból 1,05 millió példány gördült le a gyártósorról.

A sportos negyedik (2005–2014)

A 2005 nyarán bevezetett negyedik generáció már igazi világpolgárnak számított, hiszen 150 országba exportálták. Ezt többek között a kívül-belül sportos jegyeket viselő megjelenésének is köszönhette. Ugyanakkor utastere a legtágasabbnak bizonyult a kategóriájában, rugózási kényelmével pedig már-már a személyautókat közelítette. Teljesen új fejlesztésű, közös nyomócsöves befecskendezésű, 2,5, illetve 3,2 literes dízelmotorokat is kapott, amelyek kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett tisztességes teljesítményt is nyújtottak. Az egyedülálló Super Select 4WD rendszerrel pedig már a központi differenciálzárat is menet közben lehetett kapcsolni, illetve álló helyzetben a terepáttételt is. Ebből a generációból 1,42 millió kishaszonjármű született kilenc év alatt.

A szabadidő-autós ötödik (2014-2019)

Az ötödik generációt annak szem előtt tartásával fejlesztette ki a Mitsubishi, hogy világszerte egyre inkább szabadidő-autós felhasználásra választják a pickupokat. Így tovább javították a belsőtér kényelmét és a jármű vezetési élményét. A továbbfejlesztett 2,5 literes dízel-, illetve 2,4 literes benzinmotor mellett pedig megjelent a kínálatban a vadonatúj, 2,4 literes MIVEC dízelmotor, amely még takarékosabb működésével tűnt ki. Szintén újdonságnak számított a kínálatban a hatfokozatú kézi kapcsolású és az ötfokozatú automatikus váltó, valamint tovább finomították az összkerékhajtást. Idén pedig a magyar piacra is megérkezik a Mitsubishi L200 pickup hatodik generációja.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

A hatékonyság bajnokai

Megjelenésük óta több neves szakmai díjat elnyertek, illetve számos összehasonlító teszten győzelmet arattak kiváló üzemanyag-fogyasztásukkal az új generációs DAF tehergépkocsik. Ezek tapasztalataiból merítve az eindhoveni gyártó bevezette az Efficiency Champion felszereltségi csomagot, amellyel az új…

A digitalizálás erejével

Több ponton is jelentősen megújul idén a Volkswagen Crafter, hogy lépést tartson a korral, illetve megfeleljen a nyáron életbe lépő új biztonsági előírásoknak. Ennek keretében teljesen új műszerfalat, digitális műszerpanelt, korszerű információs és szórakoztatórendszert, valamint…

Visszatért legendák

Két közel negyvenéves Mercedes-Benz NG 2636 6×6 teherautó is sikeresen teljesítette idén a világ legkeményebb terepversenyeként ismert Dakar-ralit a veterán járműveknek kiírt Dakar Classic Rally kategóriában. Mindkét csillagos tehergépkocsi annak idején dakaros szervizautóként kezdte pályafutását,…

Kettő az egyben

Újabb taggal bővül a Ford Pro villamosított kishaszonjárműveinek kínálata, ugyanis leleplezték a harmadik generációs Transit Connect kompakt kisáruszállító külső forrásról tölthető hibrid változatát is. A modell az akár 110 kilométeres elektromos hatótávolság és az egyenáramú,…

Kamerák a tükrök ellen

Egyre több teherautó-gyártó kínálatában jelenik meg a tükröket helyettesítő kamerás rendszer, amely igen vegyes véleményeket és érzéseket vált ki a járművezetőkből. Aki még nem próbálta, általában elutasítja vagy legalábbis idegenkedik tőle. Aki már használja és…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra