Világhódító pickup

Nemrég ünnepelte negyvenedik születésnapját a Mitsubishi L200 pickup, amely mára túlzás nélkül állítható, hogy meghódította a világot. Ugyanis az elmúlt négy évtizedben öt földrészen több mint 4,7 millió példányban talált gazdára a Föld különböző pontjain gyártott terepes, platós kishaszonjármű. Íme, gazdag történelme dióhéjban!

Közzétéve:

Egy igazi terepjáró-legendáig nyúlnak vissza az L200 gyökerei. A Mitsubishi ugyanis a Willys CJ3B, azaz a Jeep katonai terepjáró összeszerelésével szerzett tapasztalatain alapulva fejlesztette ki első saját pickupját. A cél egy olyan gépkocsi megalkotása volt, amely a terepjárók tartósságát és megbízhatóságát a személyautók kényelmével ötvözi. Így született meg az első Mitsubishi pickup egy tonna teherbírással 1978 szeptemberében.

Az erős első (1978–1986)

A típus Japánban a Forte nevet kapta, amelynek jelentése: erős. Rá is szolgált a nevére, ugyanis igen szigorú tartóssági teszteken esett át többek között Thaiföldön és Szaúd-Arábiában. A Forte kezdetben 1,6, 2,0 és 2,6 literes benzines, illetve 2,3 literes dízelmotorral készült. A 2,78 méter tengelytávolságú jármű elöl kettős keresztlengőkaros, csavarrugós felfüggesztést és tárcsaféket, míg hátul laprugós merevtengelyt kapott. A kapcsolható összkerékhajtás érdekessége az osztómű láncos erőátvitele volt, amely csökkentette a szerkezet működési zaját és teljesítményveszteségét. A platós kishaszonjárművet a következő évben már Észak-Amerikába is exportálták. Nyolc év alatt összesen 657 ezer Mitsubishi pickup hagyta el a japán és a thaiföldi üzem gyártósorát.

A sokoldalú második (1986–1995)

A második nemzedéket 1986 márciusában mutatta be a japán gyártó. Teljesen új külső formavilága amellett, hogy masszív felépítést sugallt, a légellenállást is csökkentette. Ezenkívül a terepes kishaszonjármű már háromféle fülkével és a kétféle hosszúságú platóval készült. Motorválasztéka 2,0 és 2,6 literes benzines, illetve 2,5 literes turbódízel erőforrásokból állt. A hajtáslánc fontos újítása volt az automatikus szabadonfutó az első kerékagyakban, amelynek köszönhetően nem kellett kézzel átváltani ezt az összkerékhajtás be- és kikapcsolásakor. Ekkor kapta a pickup többek között az európai piacokon is az L200 nevet. Észak-Amerikában pedig RAM 50 típusnéven értékesítette a Dodge. Ebből a generációból 1,15 millió látott napvilágot.

A kényelmes harmadik (1995–2005)

Majd 1995 novemberében Thaiföldön megkezdték a harmadik generáció gyártását. Külső-belső megjelenését még tovább finomították, a duplafülke tágas, ötszemélyes belsőtere pedig még nagyobb kényelmet nyújtott, így ez a nemzedék már szabadidős, sőt, akár üzleti célú alkalmazásra is megfelelt. Ráadásul platójának mérete a kategória élvonalába tartozott akkoriban. Ezenkívül olyan felszerelések jelentek meg az L200 kishaszonjárműben, mint a vezetőoldali légzsák, a blokkolásgátló és a részlegesen önzáró differenciálmű. A menetteljesítményt és a terepjáró képességet is tovább javította a vadonatúj, 2,5 literes, turbófeltöltős, töltőlevegő-hűtős dízelmotor, míg az Easy Select 4WD rendszerrel száz kilométer/óra sebességig menet közben is lehetett be- vagy kikapcsolni az összkerékhajtást. A harmadik generációból 1,05 millió példány gördült le a gyártósorról.

A sportos negyedik (2005–2014)

A 2005 nyarán bevezetett negyedik generáció már igazi világpolgárnak számított, hiszen 150 országba exportálták. Ezt többek között a kívül-belül sportos jegyeket viselő megjelenésének is köszönhette. Ugyanakkor utastere a legtágasabbnak bizonyult a kategóriájában, rugózási kényelmével pedig már-már a személyautókat közelítette. Teljesen új fejlesztésű, közös nyomócsöves befecskendezésű, 2,5, illetve 3,2 literes dízelmotorokat is kapott, amelyek kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett tisztességes teljesítményt is nyújtottak. Az egyedülálló Super Select 4WD rendszerrel pedig már a központi differenciálzárat is menet közben lehetett kapcsolni, illetve álló helyzetben a terepáttételt is. Ebből a generációból 1,42 millió kishaszonjármű született kilenc év alatt.

A szabadidő-autós ötödik (2014-2019)

Az ötödik generációt annak szem előtt tartásával fejlesztette ki a Mitsubishi, hogy világszerte egyre inkább szabadidő-autós felhasználásra választják a pickupokat. Így tovább javították a belsőtér kényelmét és a jármű vezetési élményét. A továbbfejlesztett 2,5 literes dízel-, illetve 2,4 literes benzinmotor mellett pedig megjelent a kínálatban a vadonatúj, 2,4 literes MIVEC dízelmotor, amely még takarékosabb működésével tűnt ki. Szintén újdonságnak számított a kínálatban a hatfokozatú kézi kapcsolású és az ötfokozatú automatikus váltó, valamint tovább finomították az összkerékhajtást. Idén pedig a magyar piacra is megérkezik a Mitsubishi L200 pickup hatodik generációja.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

VIARENT, út a bérléshez

Jó egy furgon a háznál – tartja a régi bölcsesség. Ezzel nehéz vitába szállni, hiszen előbb utóbb mindenki életében alakulnak olyan teendők, amelyek egy hétköznapi személyautó képességeit messze meghaladják. Legyen szó egy egyszerű bútorszállításról, költözésről,…

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

Expressz platós

Immár nyomatékirányítással segíti dinamikus irányváltását a Ford legkisebb tengerentúli platósának utcai sportváltozata. Azonban ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen korántsem ez a Maverick Lobo egyetlen műszaki csemegéje.

Simabőrű széltoló

Kifejezetten a távolsági fuvarozáshoz optimalizált, kedvezőbb légellenállású fülkeváltozatot kínál a Mercedes-Benz a dízelmotoros Actros modellekhez. Ha ismerősnek tűnik, nem véletlen, hiszen a ProCabin fülkével mutatkozott be az elektromos eActros 600 is.