Villannyal a csúcsra

Mindig is kiváló terepe volt az autóversenyzés az új műszaki megoldások tesztelésének. Egyfelől itt extrém igénybevételnek lehet kitenni a járműveket, másrészt ezzel remekül ráirányítható a közvélemény figyelme az újdonságokban rejlő lehetőségekre. A DAF anyavállalata, a PACCAR is így gondolkozott, amikor egy Kenworth T680 üzemanyagcellás elektromos és egy Peterbilt Model 579EV akkumulátoros elektromos nyerges vontatót hajszolt végig a legendás coloradói Pikes Peak hegyi felfutó verseny útvonalán.

Közzétéve:

Észak-Amerikában a Sziklás-hegység legmagasabb csúcsa a 4300 méter magas Pikes Peak. Az ide felvezető út felső, 156 kanyarból és 7-10 százalékos meredekségű szakaszokból álló, húsz kilométer hosszú, 1440 méter szintkülönbséget leküzdő részén 1916 óta évente megrendezik a Pikes Peak International Hill Climb elnevezésű nemzetközi hegyi felfutó versenyt. Korábban a pálya jó része még murvás volt, azonban 2011-re az egészet leaszfaltozták. A rendkívüli kihívást jelentő Pikes Peak versenyek hangulatából kiváló ízelítőt ad az 1988-as futamról készített Climb Dance című film, amelyben Ari Vatanen finn ralipilóta új rekordot felállítva győzött Peugeot 405 Turbo 16 autójával. Persze a Pikes Peaken nemcsak személyautók indulhatnak, hanem szinte mindenféle jármű a motorkerékpároktól a tehergépjárművekig.

Előnyben az elektromosok

Mostanság tisztán elektromos hajtású gépkocsik is egyre gyakrabban teljesítik a Pikes Peak távját, méghozzá igen szép eredményekkel. Ez a villanymotorok egyenletesen leadott nagy nyomatéka mellett annak is köszönhető, hogy ezek működését nem befolyásolja az ekkora tengerszint feletti magasságon már számottevő levegőritkulás, amelyet bizony még a turbófeltöltős belső égésű erőforrások is jócskán megéreznek. Polikarbonát előtető és tető.

Dupla siker

Ezen felbuzdulva a PACCAR két alternatív hajtású nyerges vontatóját is próbára tette a Pikes Peak útvonalán. A Kenworth T680 modellt a Toyota hidrogénnel működő, 350 kilowatt legnagyobb teljesítményű, üzemanyagcellás elektromos hajtáslánca repítette a csúcsra. Ennek a technikának az egyik nagy előnye, hogy 15 perces tankolási idő mellett 563 kilométer hatótávolságot biztosít egy nyerges szerelvény számára. A Peterbilt Model 579EV modellnek pedig egy külső forrásból feltölthető lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorcsomagról táplált, 500 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotor segítette a versenytáv gyors leküzdését. Egy ilyen nyerges vontató egyébként közúti fuvarozás során szerelvényben használva 3-4 óra gyorstöltés után akár 241 kilométert is megtehet. A PACCAR összegzése szerint mindkét alternatív hajtású jármű kimagasló teljesítményt és vezethetőséget nyújtott a világ egyik leghíresebb és legnehezebb hegyi felfutó versenypályáján.

Furgon bérlés





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Expressz platós

Immár nyomatékirányítással segíti dinamikus irányváltását a Ford legkisebb tengerentúli platósának utcai sportváltozata. Azonban ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen korántsem ez a Maverick Lobo egyetlen műszaki csemegéje.

Simabőrű széltoló

Kifejezetten a távolsági fuvarozáshoz optimalizált, kedvezőbb légellenállású fülkeváltozatot kínál a Mercedes-Benz a dízelmotoros Actros modellekhez. Ha ismerősnek tűnik, nem véletlen, hiszen a ProCabin fülkével mutatkozott be az elektromos eActros 600 is.

Krisztusi korban

Kicsit kerekítettünk, hiszen nem 33, „csupán” harmincesztendős a Citroën Jumper. Mai rohanó világunkban mégis érdemes kicsit megállni és visszatekinteni erre a három évtizedet felölelő karriere. Annál is inkább, mivel a méltán népszerű francia kishaszonjármű a…