
Willy Fog felvillanyozó útja, avagy 86 kilowattórával a föld körül
Hogy miért? Mert megtehetem! Gyakran hallani ezt a nem túl logikus „érvelést”, többnyire a legképtelenebb és sokszor veszélyes kalandok megindoklására. Egészen más értelmet nyer azonban Rainer Zietlow részéről, aki bátran állt egy finoman szólva is különleges kihívás elé. A cél: meggyőző bizonyítékkal szolgálni az elektromos autók széles körű, mondhatni globális használhatóságára!
Hogyan máshogy tenné ezt az immár nyolcszoros Guinness-világrekorder, mint egy újabb rekordkísérlet formájában. Feltett szándéka ugyanis igazolni, hogy az elektromos autók napjainkban már szerte a világon gond nélkül feltölthetők. Mi sem egyszerűbb: állítsuk fel az „elektromos autóval bejárt utazás során felkeresett legtöbb ország” világrekordját! Ennél hatásosabban aligha lehet megmutatni: napjainkban már nemcsak bárhová eljuthatunk árammal, hanem akár körbe is járhatjuk vele a világot.
Példátlan projekt
Az 55 esztendős mannheimi rekorder és csapata 75 országot tervez átszelni. Már útvonaluk is önmagáért beszél: kelet felé Új-Zélandig, míg nyugatra a kanadai Vancouverig fut majd a kék vonal a térképen – bő 80 ezer kilométeren át. Elektromos autóként pedig mi más szolgálhatna, mint a korunk digitális Bullija, azaz a Volkswagen ID. Buzz. Stílszerűen éppen a Bulli otthonából, vagyis Hannoverből, egészen pontosan a gyár ügyfélcentrumából rajtoltak el. A július elején indult világkörüli „turné” a tervek szerint nem nyolcvan napig, hanem nyolc hónapig tart majd! Az érdeklődők mindeközben a www.idbuzz-worldtour.com weboldalukon követhetik a rekordereket, illetve olvashatják az útvonal bejárt szakaszairól szóló beszámolóikat.
Profi paripa
A projekt másik sztárja természetesen a hosszú tengelytávú ID. Buzz LWB. A Volkswagen szerte a világon mostanában mutatja be az alapmodellnél 60 centiméterrel hosszabb változatot. Rekorderautóként persze nem csupán jóval tágasabb beltere miatt esett rá a választás: 86 kilowattóra nettó energiatároló képességű akkumulátorának köszönhető nagyobb hatótávja még nyomósabb érvként szolgált. A legkorszerűbb technika – például kifejezetten elektromos autókra kifejlesztett GitiSynergyH2 gumiabroncsok – jellemezte Volkswagen ID. Buzz jól mutatja, hogyan felelhet meg egyszerre az igényes mérnöki munka a nagy távolságok, a biztonság és a hosszú távú fenntarthatóság kihívásainak. Mindenben megegyezik a sorozatgyártású kivitellel, kivéve kiegészítő fedélzeti töltőjét, amely akár 125 amperes erősáramot is fel tud venni, illetve egyenárammá alakítani. Ez ott jöhet jól, ahol nincsenek gyorstöltők, vagy ahol az európaitól eltérő szabvány szerint működik az egyenáramú töltés, mint például Kínában, Japánban és Észak-Amerikában. Az alkatrészellátással sem lehet probléma, ezt a modellt ugyanis már számos országban, többek között Indonéziában és Ausztráliában, Tajvanon, Japánban, az Egyesült Államokban és Kanadában is bemutatták.
Páratlan próbatétel
Ahol csak utak hálózzák be a vidéket, a csapat „lábon” teszi meg a rekorddöntő utat. A tervezett pihenőkön kívül kizárólag a tengeri átkelések és a vámkezelések alatt szusszanhat egyet ember és gép. A túra természetesen a próbatételektől sem mentes: kiszámíthatatlan töltőinfrastruktúra, nehéz domborzati és terepviszonyok, illetve a legkülönbözőbb logisztikai akadályok várhatják őket úton-útfélen. Több mint két év rendkívül alapos előkészületeinek és persze határtalan kalandvágyának köszönhetően azonban Zietlow készen áll, hogy megmutassa a világnak, mire képesek valójában az elektromos járművek. „Az ID. Buzz 86 kilowattórás akkumulátorával több mint 400 kilométeres hatótávot érhetünk el egy-egy feltöltéssel” – kalkulált Zietlow. „Ezzel még a ritkán lakott területeken vezető szakaszok sem okozhatnak gondot.” Tapasztalatnak márpedig semmiképpen sincs híján: „Eddig több mint 110 országban jártam, egy korábbi ID. Buzz modellel pedig még Katarba is eljutottam” – idézte fel.
Príma partnerek
Zietlow mindenesetre alaposan előkészítette legújabb rekordkísérletét: „Nem vagyok gyári pilóta. A magam erejéből túrázom, illetve partnereim támogatásával.” Közéjük tartozik természetesen az ID. Buzz gyártója, a Volkswagen Haszonjárművek is. „Nagyon tetszik nekünk, hogy Rainernek a bátorsága és a kellő szakértelme is megvan ahhoz, hogy egy elektromos autóval ilyen világkörüli útra induljon” – hangsúlyozta a hannoveri rajtnál Lars Krause, a márka igazgatótanácsának tagja. „Magam is sokszor teszek meg hosszú távokat az ID. Buzz volánja mögött, és elmondhatom, hogy a töltés – legalábbis Európában – már tényleg nem jelent problémát. Rainer és csapata biztosan sokakat inspirál majd, hogy tisztán elektromos autóra váltsanak.” Korábbi projektekhez hasonlóan számos további szponzor is támogatja, köztük a Giti, az ifm, a Maxion Wheels, a TÜV Nord és az Elli.
Feltétlenül érdemes hát nyomon követni ezt a figyelemre méltó utazást. Jóval többről van ugyanis szó puszta rekordkísérletnél – sokkal inkább egyfajta meghívás álmodozásra és felfedezésre, egyik elektromos kilométerről a másikra.