Hidrogénes mindenes

Nem minden hidrogénüzemű jármű üzemanyagcellás elektromos hajtású, ugyanis világszerte több személy- és teherautó-gyártó is foglalkozik hidrogéntüzelésű belső égésű motorok fejlesztésével. Többek között a Daimler Truck is, amely nemrég megkezdte egy hidrogénhajtású Mercedes-Benz Unimog U 430 prototípus közúti tesztelését.

Közzétéve:

Elsősorban azzal a céllal kezdték üzemeltetni a fűkaszáló eszközökkel és platóval ellátott Mercedes-Benz Unimog U 430 prototípust a németországi Bayreuth és Bamberg közötti autópálya-szakaszon, hogy a mérnökök lényeges üzemelési adatokat gyűjthessenek a hidrogéntüzelésű belső égésű motor működéséről a további fejlesztésekhez. A hideg időjárási és változatos domborzati viszonyok között folytatott tesztelésben az Autobahn GmbH munkatársai is közreműködnek. Ez a próbaüzem egyébként a német kormány által finanszírozott, 2021 júliusában elindított WaVe kutatási projekt része, amelyben 18 partnercég dolgozik együtt a hidrogéntüzelésű belső égésű motor koncepcióján. A WaVe célja megállapítani, hogy a gépjárművekben milyen mértékben helyettesíthetők a hagyományos dízelmotorok hidrogénüzemű belső égésű erőforrásokkal.

Célirányos kialakítás

A prototípus bő kétévnyi fejlesztés eredményeként született meg a Mercedes-Benz Unimog U 430 eszközhordozó jármű alapjaira. A hidrogénhajtáshoz egy kifejezetten erre a célra átalakított földgázmotorral, gázpalackokkal, biztonsági és megfigyelőrendszerekkel, valamint mérőberendezésekkel látták el a gépkocsit. A dízelmotoroknál lényegesen csendesebb erőforrás legnagyobb teljesítménye 290 lóerő, míg maximális nyomatéka 1000 newtonméter. A hengerekben a hidrogén égése során vízgőz keletkezik, amely a kipufogórendszeren keresztül távozik. A jármű tengelytávját és a plató hosszúságát úgy méretezték, hogy a hidrogénpalackok elférjenek a fülke mögött. A TÜV által jóváhagyott négy darab 700 bar legnagyobb nyomású palack összesen 14 kilogramm gáz-halmazállapotú hidrogént tárolhat. Ám a fejlesztők célja tovább növelni ezt a tárolási kapacitást, hogy a hatótáv elegendő legyen egy átlagos munkanapra.

Kis hely, nagy teljesítmény

Habár a Daimler Truck elsősorban az akkumulátoros és az üzemanyagcellás elektromos hajtásra összpontosít a szén-dioxid-semlegesség eléréséhez, a hidrogéntüzelésű belső égésű motorra is egy lehetséges alternatívaként tekint. A WaVe projekt eddigi eredményei is azt támasztják alá, hogy ez egy ésszerű megoldás lehet különleges alkalmazási területeken. Jó példa erre az Unimog, amelynél korlátozott hely áll rendelkezésre a hajtáslánc részegységeinek beépítésére, ugyanakkor viszonylag nagy teljesítmény szükséges. Építőipari, kommunális vagy mezőgazdasági felhasználásban a hidrogénüzemű belső égésű motor lehet a nyerő, ezért a Mercedes-Benz fejlesztői tovább folytatják a munkát ezen a területen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Ahol a csillagok születnek

Jelentős évfordulót ünnepelhettek a Rajna mentén: hatvan éve, 1965 júliusában gördült ki az első teherautó a VIARENT bérautókínálatának is méltán népszerű márkája, a Mercedes-Benz wörthi gyárából. A gigantikus üzem napjainkra már számos modellsorozat szülőhelyeként írta…

Generációváltás

GEN2 – félreérthetetlenül adta a Ford Trucks a szakma és a nagyközönség tudtára, hogy új nemzedékében mutatkozik be népszerű F-MAX sorozata. A Magyarországon a Delta Truck Kft. által forgalmazott járműcsalád mind hajtásrendszerében, mind pedig megjelenésében…

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…