Hidrogént tüzelő oroszlán

Már fel sem kapjuk a fejünket, ha valamelyik gyártó bemutat egy hidrogénüzemű nehéz-tehergépkocsit, legyen szó nagymúltú vállalatról vagy frissen induló vállalkozásról, illetve együttműködésről. Az MAN is bejelentette, hogy megkezdi a hidrogénnel hajtott hTGX üzemeltetői tesztelését, illetve kis sorozatú gyártását, azonban ez a szokásos megoldással szemben nem üzemanyagcellás hajtásláncot kap, hanem hidrogénnel működő belső égésű motort.

Közzétéve:

Nem új keletű ötlet a hidrogéntüzelésű belső égésű motor alkalmazása az MAN vállalatnál, ugyanis az oroszlános gyártó már az 1996-os hannoveri IAA kiállításon bemutatott egy ilyen erőforrással ellátott SL 202 városi buszt. Akkor egy földgázüzemű motort alakítottak át hidrogéntüzelésűre. A járművet közel egy évig tesztelték Erlangen városában, amely során 13 ezer kilométert tett meg összesen hatvanezer utast szállítva. A busz ezt követően Münchenben teljesített sikeresen menetrend szerinti járatokat. Majd 1998-ban három hidrogénüzemű csuklós buszt állítottak szolgálatba a müncheni repülőtéren, amelyek egészen 2008-ig dolgoztak ott. Sőt, 2006 és 2009 között további 14 hidrogénhajtású buszt is forgalomba helyeztek, miközben az ígéretes alternatíva fejlesztése sem állt le a vállalatnál. Most pedig az MAN az első európai gyártóként készít el egy kisebb sorozatot hidrogénüzemű belső égésű motorral hajtott tehergépjárművekből. A körülbelül kétszáz hTGX modell német, holland, norvég, izlandi és Európán kívüli ügyfeleknél áll tesztüzembe 2025-ben.

Kedvező paraméterek

A hTGX elsősorban olyan különleges alkalmazási, illetve földrajzi területekre kínál nulla károsanyag-kibocsátású minősítést biztosító alternatívát az akkumulátoros elektromos járművekre, ahol az alvázon a sajátos tengelyelrendezés vagy felépítmény miatt nincs elegendő hely a kellő kapacitású akkumulátorok elhelyezésére, illetve nem áll rendelkezésre a megfelelő töltőinfrastruktúra. Ilyen felhasználás lehet nagy tömegű áruk mozgatása például az építőiparban, a tartányos fuvarozásban vagy a rönkszállításban. Ezért az MAN új, H45 típusú hidrogénmotorja a jól bevált D38-as dízelmotoron alapul. Legnagyobb teljesítménye 520 lóerő, amelyhez 2500 newtonméter maximális nyomaték társul 900 és 1300 közötti fordulatszámon. A közvetlen hidrogénbefecskendezés gyors gázreakciókat biztosít. A jármű üzemanyagpalackjai 700 bar nyomáson legfeljebb 56 kilogramm hidrogéngázt tárolhatnak, a feltöltési idő kevesebb mint 15 perc, a 6×2-es, illetve 6×4-es modellek hatótávolsága pedig elérheti a hatszáz kilométert.

Túl a haszonjárműveken

A hTGX modell persze amellett, hogy ígéretes alternatívát nyújt bizonyos területeken az akkumulátoros elektromos hajtásra, a hidrogénnel működő üzemanyagcellás technika számára is jól előkészíti a terepet az oroszlános márkánál, amely az évtized vége felé érhet meg élet-, sőt, versenyképes megoldásként a piaci bevezetésre. Ráadásul az MAN nemcsak a haszongépjárművek számára fejleszti a hidrogéntüzelésű belső égésű erőforrásokat, hanem az MAN Engines motorgyártó részlegnél például hójáró járművekhez, hajókhoz, vonatokhoz, építőipari munkagépekhez és darukhoz is, továbbá hőfejlesztő központokban és villamos erőművekben is bevethető ez a technika.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.