Mit kívánnak a teherautó-vezetők?

Európa-szerte egyre súlyosabb problémát jelent a közúti fuvarozásban a járművezetők hiánya. Ezért a Volvo Trucks egy nagyszabású tanulmány keretében felmérte, hogy az üzemeltetők mivel tudják leginkább magukhoz vonzani, megtartani, sőt, motiválni a teherautó-vezetőket. Íme, az eredmények.

Közzétéve:

Egy tavaly végzett felmérés szerint 2021-ben a számottevő bérnövekedés ellenére is több mint 2,6 millió tehergépkocsi-vezetői állás maradt betöltetlenül. A jelentés szerint általános probléma a fiatalok hiánya a szakmában, így nincs, aki a nyugdíjba vonuló sofőrök helyére lépjen. Ez pedig nemcsak az üzemeltetőket érinti kedvezőtlenül, hanem a teljes ellátási láncokat és végső soron a fogyasztókat, illetve felhasználókat is.

A legfontosabb elvárások

Ebből kiindulva a Volvo Trucks 16 ország főként hosszú távú fuvarozást végző vállalkozásaival 151 interjút készített. A tanulmány szerint a tehergépkocsi-vezetők három legfontosabb elvárása a fülkék kényelme és térkínálata, valamint a biztonság. Továbbá, főként a fiatal járművezetők körében, egyre nagyobb hangsúlyt kap az egészségmegőrzés, a fuvarok hossza és a környezetkímélő hajtásláncok. Persze ezek csak az általános eredmények, a konkrét elvárások, illetve ezek fontossági sorrendje országonként eltéréseket mutat.

Célkeresztben a kényelem és a biztonság

A felmérés alapján a járművezetői kényelmet elsősorban a pihenőidő és az alvás komfortja, valamint a vezetőülés határozza meg. A megkérdezettek 72 százaléka pedig kiemelten fontosnak tartotta a belsőtér tágasságát. Minden centiméter értékes számukra, különösen a hosszú távú fuvarozásban dolgozók esetében. A biztonság több szempontot is felvet. Egyrészt az üzemanyaglopások, az altatógázzal végrehajtott támadások és a fülkeajtók feltörése elleni védelmet, másrészt a korszerű vezetéstámogató rendszerek nyújtotta közlekedésbiztonságot. A tanulmányban részt vevők több mint fele különösen fontosnak ítélte a vezetés közbeni elalvás elleni védelmet és az erőszakos támadások, illetve lopások megelőzését.

Mitől lehet vonzó vagy taszító a járművezetői szakma?

A Volvo Trucks másik tanulmánya arra is kitér, hogy a szakmába belépő új sofőrök számára fontos, hogy ne legyenek túl szigorúak a pályakezdési követelmények. A megkérdezettek 36 százalékának a fizetés mértéke, 16 százalékának a továbbképzési lehetőségek, 11 százalékuknak pedig a munkába járáshoz szükséges utazások hossza az elsődleges szempont. A már hosszabb ideje a szakmában dolgozók 42 százalékának a bérezés, 19 százalékának a munkavégzés közbeni önállóság és személyes szabadság, míg 16 százalékuknak a munkáltató által kifejezett megbecsülés a legfőbb motiváló erő.

A felmérésekből az is jól látszik, hogy mivel lehet leginkább elvenni a fiatalok kedvét a teherautó-vezetői szakmától. Habár általános a sofőrhiány, sok pályakezdő tart attól, hogy nehezen talál magának biztos, stabil munkahelyet. Ezért fontos, hogy az üzemeltetők minden lehetséges eszközzel segítsék a kezdő járművezetők betanulását és rutinszerzését. Ha a fiataloknak rögtön időstressz alatt kell dolgozniuk, miközben még nem szereztek kellő magabiztosságot a tehergépkocsi manőverezésében és a nehéz forgalmi helyzetek megoldásában, akkor könnyen elhagyhatják a pályát. Persze a munkáltatók helytelen bánásmódja és a túl nagy nyomás a tapasztalt járművezetőket is gyorsan eltávolíthatja ettől a szakmától.

Párbeszéd és pozitív ösztönzés

A Volvo Trucks szakemberei szerint a tehergépkocsi-vezetők bevonzásához és megtartásához a legfontosabb a velük folytatott párbeszéd. A sofőrök örülnek, ha elmondhatják a véleményüket és bevonják őket a döntésekbe. Ezt követi a tehergépkocsik megfelelő megválasztása. Az üzemeltetőknek alapvető fontosságú figyelembe venni, hogy a járművezetőik milyen márkájú és felszereltségű teherautókkal szeretnének dolgozni. Emellett pedig nem elhanyagolható a pozitív ösztönzés, vagyis a kitűzött célok elérésének megjutalmazása a nem megfelelő teljesítés kritizálása és büntetése helyett. Jól látszik ezekből a felmérésekből, hogy a pénz nem minden. A tisztességes bérezés és a jól felszerelt, korszerű jármű szükséges, de nem elégséges feltétel a gépkocsivezetők megtartásához. Általában legalább ennyire fontos a megbecsülésük, a meghallgatásuk, a támogatásuk, az ösztönzésük és a munkakörülményeik javítása is.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…