Extra kapacitással

Kétszeresen is igaz a fenti cím a tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz eCitaro városi busz nemrég megjelent csuklós változatára. Ugyanis egyrészt jóval nagyobb utaskapacitású, mint a szóló modellek, másrészt az új generációs lítiumion-akkumulátorai is lényegesen nagyobb kapacitásúak. Mindezek fejében az eCitaro G az első autóbusz a piacon, amely szilárd elektrolitos akkumulátorral is készül.

Közzétéve:

Európa számos városának a közösségi közlekedési rendszerében már összesen több száz Mercedes-Benz eCitaro teljesít szolgálatot nap mint nap úgy az üzemeltetők, mint az utasközönség nagy megelégedésére, ami jól mutatja a két évvel ezelőtt bemutatott elektromos autóbusz sikerét. Ebben a történetben nyitott újabb fejezetet a csuklós változat megjelenése, amelyből mindjárt az elején hatvanat rendeltek különböző üzemeltetők, és azóta is folyamatosan futnak be az igények a mannheimi gyárba. A fenntartható közösségi közlekedés megteremtésében ugyanis a nagy utaskapacitású buszok hatékonyságára éppúgy szükség van, mint a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású hajtásmódra.

Sok utashoz sok energia

Az Európa-szerte közkedvelt és elismert Mercedes-Benz Citaro G csuklós busz, valamint az eCitaro korszerű, tisztán elektromos hajtásának az előnyeit ötvöző eCitaro G modell pedig jól megfelel ezeknek az elvárásoknak, hiszen akár 146 főt is szállíthat. Azonban a csillagos márkánál nem érték be ennyivel, hanem az energiatárolást illetően is új megoldásokat vezettek be. A jól bevált lítiumion-akkumulátor új generációja 292-ről 396 kilowattórára növelte az eCitaro akkucsomagjának a kapacitását, ami jelentősen kiterjesztette a busz hatótávolságát. Márpedig ez kulcsfontosságú szempont az elektromos járművek esetében.

Ígéretes innováció

Már önmagában ez az újítás is fontos előrelépést jelent, ám az eCitaro G legnagyobb és a kategóriájában úttörőnek számító innovációja egyenesen a jövőt vetíti előre. Ez nem más, mint a szilárd elektrolitos akkumulátor, amelyet új műszaki mérföldkőként aposztrofál az egész járműipar. A csuklós buszhoz választható újfajta akkumulátor ugyanis minden eddiginél nagyobb energiasűrűséget és különösen hosszú élettartamot kínál. Így az eCitaro G csupán hét szilárd elektrolitos akkucsomagja összesen 441 kilowattóra kapacitást biztosít. Továbbá ezeknek a lítiumpolimer-akkumulátoroknak az előállítása nem igényel például kobaltot, nikkelt és mangánt. Azonban a szilárdtest-akkumulátoroknak is megvan a maguk hátulütője. Csak igen korlátozottan használhatók gyorstöltésre, vagyis a járatok teljesítése közben a megállókban, illetve a végállomásokon a gyors rátöltésekre. Erre továbbra is a lítiumion-akkumulátorok ideálisak. Ezért is szerepel a csuklós, elektromos Citaro kínálatában mindkét akkufajta, hogy az üzemeltetők a saját alkalmazási profiljukhoz, illetve stratégiájukhoz legjobban illőt választhassák.

Érkezik az üzemanyagcella is

Néhány évvel ezelőtt a Daimler Buses elkötelezte magát amellett, hogy fokozatosan elterjeszti az elektromos hajtást városi buszainak kínálatában, valamint tovább erősíti élenjáró szerepét a műszaki újítások terén. A szóló eCitaro után most fontos állomást jelent ezen az úton a csuklós változat bemutatása. Ráadásul a csillagos gyártó már a következő lépést is bejelentette. Az eCitaro és az eCitaro G buszokat 2022-től hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtással is választhatják majd az ügyfelek. Ennél a technikánál már a járatok teljesítése közbeni gyors rátöltésekre, tehát az ehhez kapcsolódó bonyolult infrastruktúra kiépítésére sem lesz szükség. Mindezek alapján a Daimler Buses határozott meggyőződése, hogy hamarosan minden akadály elhárul a helyileg nulla károsanyag-kibocsátású helyi közösségi közlekedés megteremtésének útjából.

 





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Atletikus teherhordók

Amikor szóba kerülnek a Ford kishaszonjárművei, általában nem a sivatagban, hegyi felfutón, vagy versenypályán száguldó járművekre gondolunk. Pedig megtehetnénk, hiszen a Ford Performance, a kékoválosok motorsportrészlege, furgonokból és pickupokból is eredményes versenyautókat farag.

Expressz platós

Immár nyomatékirányítással segíti dinamikus irányváltását a Ford legkisebb tengerentúli platósának utcai sportváltozata. Azonban ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen korántsem ez a Maverick Lobo egyetlen műszaki csemegéje.

Simabőrű széltoló

Kifejezetten a távolsági fuvarozáshoz optimalizált, kedvezőbb légellenállású fülkeváltozatot kínál a Mercedes-Benz a dízelmotoros Actros modellekhez. Ha ismerősnek tűnik, nem véletlen, hiszen a ProCabin fülkével mutatkozott be az elektromos eActros 600 is.

Krisztusi korban

Kicsit kerekítettünk, hiszen nem 33, „csupán” harmincesztendős a Citroën Jumper. Mai rohanó világunkban mégis érdemes kicsit megállni és visszatekinteni erre a három évtizedet felölelő karriere. Annál is inkább, mivel a méltán népszerű francia kishaszonjármű a…