HIBRIDESÍTÉS EGYEDÜLÁLLÓ MEGOLDÁSOKKAL

Európa legnépszerűbb városi autóbusza, a Mercedes-Benz Citaro nemrég hibrid változatban is bemutatkozott. Ráadásul a hibrid hajtást egy moduláris rendszerben a városi buszok igen széles skálájához kínálja a csillagos gyártó.

Közzétéve:

Természetesen a Citaro hibrid hajtásrendszerének is a villanymotor a lelke. A mechanikusan igen masszív szinkron villanymotor a belső égésű motor és az automatikus sebességváltó között helyezkedik el, legnagyobb teljesítménye 14 kilowatt, míg legnagyobb nyomatéka 220 newtonméter. A villanymotor jelentősen segíti a belső égésű motor munkáját nagy teljesítményigény esetén, például elinduláskor, azonban nem növeli a legnagyobb rendszerteljesítményt, ezáltal a jármű teljesítmény- és nyomatékadatai változatlanok a normál dízel modellekéhez képest.

A fékezéskor vagy lejtmenetben visszatáplált energiát két modul tárolja a Citaro tetejének hátsó részén, amelyek egyenként 16, a szuperkondenzátorok családjába tartozó, duplarétegű kondenzátort tartalmaznak. A szuperkondenzátorok előnyei az akkumulátorokkal szemben, hogy nagyon sok töltési ciklust kibírnak, sokkal gyorsabban feltölthetők és kisüthetők, valamint jól ellenállnak a nagy teljesítménycsúcsoknak, vagyis ideálisak a városi buszokhoz. A két modul együttes kapacitása két amperóra. A hibrid Citaro másik sajátossága és előnye, hogy nagyfeszültségű hálózat helyett 48 voltos elektromos rendszerrel működik.

A csillagos városi busz hibrid hajtásrendszere tehát igen kompakt elemekből áll, ezáltal a jármű külső megjelenése és üléskapacitása egyaránt változatlan maradt a hagyományos dízelüzemű modellekéhez képest. A saját tömegét is csak 156 kilogrammal gyarapítják a plusz berendezések. Ezáltal a dízel-elektromos hibrid Citaro szóló változata akár 105, míg csuklós kivitele 159 utast is szállíthat.

A Mercedes-Benz hibrid hajtásrendszerének további különlegessége, hogy opcióként a Citaro szinte összes modelljéhez rendelkezésre áll, legyen szó a soros, hathengeres, OM 936 motor fekvő vagy álló beépítéséről. Ezáltal a kompakt Citaro K, a csuklós Citaro G, valamint az alacsonybelépésű Citaro LE is rendelhető hibridként. Sőt, a hibrid hajtás a gázüzemű modellekhez is választható, ami környezetvédelmi szempontból még vonzóbb megoldás. Jelenleg csupán két modell nem rendelhető hibrid hajtáslánccal, az OM 470 dízelmotorral szerelt buszok, valamint a nagy utaskapacitású CapaCity, amelyek esetében a gyártó nem tudott még helyet biztosítani a plusz részegységek számára.

A hibridekkel együtt újdonságként mutatkozott be az Intelligent Eco Streering, vagyis az elektrohidraulikus kormánymű is. Míg a hagyományos, hidraulikus kormányrásegítők folyamatosan dolgoznak, addig az elektrohidraulikus rendszer igény szerint működik, vagyis csak akkor, amikor a vezető elfordítja a kormánykereket. Ezáltal jóval kisebb az energiafelhasználása. Mindezek eredményeként a hibrid Citaro autóbuszokkal akár 8,5 százalékkal is csökkenthető az átlagos üzemanyag-fogyasztás és ennek megfelelően a károsanyag-kibocsátás.

 

Forrás: Rolling Tons magazin, www.rollingtons.hu





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Szívből jövő segítség

Mindig is kiemelt figyelmet fordított a Viarent Kft. a társadalmi felelősségvállalásra, elég csak a rendszeres, nagyszabású karácsonyi adománygyűjtéseket említeni. Ezért amikor a hátrányos helyzetű gyermekek sorsának javításával foglalkozó Csillagfény Alapítvány megkereste a haszonjárművek bérbeadása terén…

Vigyázz! Pihenj!

Jelenleg csak a 3,5 tonna feletti össztömegű gépjárművekben kötelező a menetíró, azaz a tachográf használata, azonban 2026. július 1-jétől a nemzetközi fuvarozásban részt vevő, 2,5 tonnánál nagyobb össztömegű kishaszonjárművekre is vonatkozik majd ez a kötelezettség.…

Biztosan biztonságban vezet?

Sajnos a közúti ellenőrzési statisztikák azt mutatják, hogy a tehergépkocsi-vezetők körében még mindig jelentős arányt képviselnek azok, akik nem használják szabályosan a biztonsági övet vezetés közben. Holott a biztonsági öv ezekben a járművekben is az…

Csúszós úton is biztonságban

Hétvégén beköszönt az ősz, ami azt jelenti, hogy az elkövetkező hetekben egyre többször kell majd esőben, vizes utakon közlekednünk. Novemberben már a hajnali fagyok miatt jeges útszakaszokkal is találkozhatunk, majd leeshet az első hó. Az…

Ne hajtsunk a trófeákra!

Sajnos hazánkban is bárkivel könnyen előfordulhat, hogy furgonjával vagy teherautójával elgázol egy úttestre tévedt nagyobb vadállatot, jellemzően őzet, szarvast vagy vaddisznót. Az ilyen balesetek általában az állat számára végzetesek, a gépjárműben jelentős anyagi kár keletkezik…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra