Jön még villanykamionra tél

Kritikus pont a téli időjárás a tisztán elektromos hajtású gépjárművek üzemelésében. Az elmúlt hónapokban a svédországi tél kiváló lehetőséget nyújtott a Volvo FH Electric hatótávjának közúti teszteléséhez, sőt, a gyártó új aktív tapadásszabályzó rendszerének kipróbálásához is. Emellett egy független újságírói teszten kedvező energiahatékonyságát is igazolta az FH Electric.

Közzétéve:

Köztudott, hogy téli hidegben gyengébben teljesítenek az akkumulátorok. Elég csak néhány órát eltölteni a szabadban a mobiltelefonunkkal, és máris tapasztalhatjuk az üzemidő rövidülését. Teljesen jogos és alapvető fontosságú kérdés tehát az üzemeltetők részéről, hogy mennyiben befolyásolja ez a jelenség egy tisztán elektromos hajtású tehergépjármű hatótávját?

Jól bírja a zimankót

Ennek megválaszolására a Volvo Trucks szakemberei az északi sarkkör közelében, erős szélfúvásban, –25 Celsius-fokos zimankóban elvégeztek egy közúti tesztet. Jól érzékelteti a cudar körülményeket, hogy a szél hatására jóformán mindenhol jég képződött a tesztjárműveken, ám ez nem befolyásolta az üzembiztosságukat. Szintén nagyszerűen teljesített a Ready to Run megoldás is. Ennek lényege, hogy időjárástól függetlenül a gépkocsivezető egy telefonos alkalmazáson keresztül az indulás időpontjára az ideális 20-25 Celsius-fokos hőmérsékletre hozhatja a fülke belsőterét és az akkumulátorcsomagot, amíg a jármű a töltőhöz csatlakozik. Ez pedig nagyban hozzájárul a megszokotthoz közeli hatótáv fenntartásához, legyen rekkenő hőség vagy csikorgó fagy.

Aktívan szabályozott tapadás

Ha már téli körülmények között, csúszós utakon közlekedtek a tesztelők, akkor egyúttal a gyártó új, szabadalmaztatott vezetéstámogató rendszerét, az Active Grip Control elnevezésű aktív tapadásszabályzót is próbára tették. Ennek hátterében az áll, hogy a villanymotorok a menetpedál intenzívebb lenyomására szinte azonnal tetemes nyomatékot fejtenek ki, ezáltal csúszós útfelületen könnyen kipöröghetnek a jármű kerekei. A Volvo Trucks új rendszere a nyomaték intelligens szabályzásával kiküszöböli ezt a kockázatos jelenséget. Ezzel optimális elindulást és gyorsítást eredményez, illetve meggátolhatja a jármű stabilitásvesztését, valamint a szerelvény bebicskázását. Sőt, lassításkor a rekuperációs fékezés teljesítményét optimálisan szabályozva a menetbiztonság javításával egyidőben az adott körülmények között a lehető legtöbb energiát termeli vissza az akkumulátorokba. Az Active Grip Control alapvetően az elektromos hajtású FH, FM és FMX típushoz készült, de egy módosított változata a dízel- vagy LNG-motorral üzemelő modellekhez is rendelhető lesz.

Nyerő energiahatékonyságot kínál

A téli körülmények hatásaitól függetlenül is kulcsfontosságú kérdés az elektromos tehergépjárművekkel kapcsolatosan, hogy mekkora hatótávot biztosítanak, illetve mennyi az energiafogyasztásuk. Ennek felmérésére Jan Burgdorf német teherautós szakújságíró elvégzett egy független közúti tesztet egy Volvo FH Electric nyerges szerelvénnyel, amely mellé egy hasonló teljesítményű dízelmotorral hajtott és I-Save takarékossági csomaggal ellátott Volvo FH szerelvényt választott összehasonlításul. Nos, a negyven tonna összgördülőtömegű és 490 kilowatt teljesítményű tesztszerelvény nyolcvan kilométer/óra átlagsebességet ért el a 343 kilométer hosszú, vegyes összetételű, azaz hegyi szakaszokat és keskeny országutakat is tartalmazó útvonalon, vagyis ugyanannyit, mint dízelüzemű társa. Miközben az FH Electric kilométerenként csak 1,1 kilowattóra energiát igényelt, vagyis feleannyit, mint belső égésű motorral hajtott ellenfele. Az 540 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal felszerelt vontatónak ezáltal meg sem kottyant a több mint háromszáz kilométeres nehéz útvonal teljesítése, de rakodás vagy a kötelező pihenőidő közben egy gyors rátöltéssel akár ötszáz kilométer is megtehető egy átlagos műszak alatt. Az már csak a hab a tortán, hogy Jan Burgdorf elégedetten méltatta az elektromos hajtású FH remek menetdinamikáját, könnyű vezethetőségét, valamint az alacsony zaj- és rezgésszintjéből eredő vezetési kényelmét. Mindezek az eredmények jó alapot kínálnak ahhoz, hogy a Volvo Trucks a célkitűzéseinek megfelelően 2030-ban már minden második tehergépkocsiját tisztán elektromos hajtással értékesítse, majd 2040-től minden átadott járműve forrástól a kerékig számítva abszolút szén-dioxid-semleges legyen.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…

Eskü’ gyári!

Úgy néz ki a Volkswagen Caddy Edition, mintha egy tuningműhelyből gördült volna ki, pedig ez csak a Volkswagen Haszonjárművek legújabb különleges kiadása. Az ízléses optikai tuning a kisáruszállító kivitelekhez is éppúgy elérhető, mint a családi…

Pillantás a jövőbe

Napjainkban a haszonjárműiparban három terület mozgatja leginkább a fenntartható jövőt célzó fejlesztéseket: a tisztán elektromos hajtás a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, az önvezetés a közlekedésbiztonság fokozása érdekében és a digitalizáció a hatékonyabb üzemeltetés támogatására. Ezek közül az…

Dobogós célkitűzések

Minden korábbinál gyorsabb ütemben változik a világ és vele együtt az igényeink is. Erre reagált kiemelkedő rugalmassággal a Delta-Truck Kft., amikor bevezette a Ford Trucks Rent szolgáltatást. Ennek részleteiről, valamint az új Ford F-Line típusról…

Korlátok nélkül

Jelentősen kibővítette tisztán elektromos hajtású teherautóinak kínálatát az MAN, amelyet az idei IFAT kommunális szakkiállításon mutatott be. Az eTGX és eTGS ezáltal már fülke-alvázként is sokféle tengelytávolsággal, fülkével, motorteljesítménnyel, akkumulátorcsomaggal, töltőcsatlakozó-elhelyezéssel és az adott alkalmazáshoz…

Belső égésű alternatívák

Más gyártókkal egyetértésben a Volvo Trucks is régóta azt vallja, hogy nem lehet egyetlen alternatív hajtási móddal földrajzi és felhasználási értelemben is minden téren kiváltani a mai dízelmotorokat. Ehelyett az összes életképes alternatívára szükség lesz,…

Ne szalassza el a legjobb ajánlatainkat

Iratkozzon fel hírlevelünkre és tájékoztatjuk akcióinkról, újdonságainkról.

Tovább a feliratkozásra