Térfogatáram

Hamburgban, ahogyan egyre több európai városban, már életbe lépett a dízelüzemű gépkocsik forgalmi korlátozása. Ezért itt tartotta a Volkswagen az e-Crafter nemzetközi sajtóbemutatóját, ez a tisztán elektromos hajtású kishaszonjármű ugyanis helyileg nulla károsanyag-kibocsátással és igen csendesen közlekedik. Tőlünk nyugatra már számos piacon megkezdődött a modell értékesítése.

Közzétéve:

Nem kisebb célt tűzött ki maga elé a Volkswagen Haszonjárművek az e-Crafter megalkotásakor, mint azt, hogy elektromos hajtású kishaszonjárműve szinte minden városi alkalmazásra optimális megoldást nyújtson. Például csomagkiszállítóknak, kisiparosoknak, kereskedőknek, közműfenntartóknak és személyfuvarozóknak is egyaránt megfeleljen. Ehhez mintegy 1500 ügyfél körében több mint 200 ezer üzemeltetési profilt elemeztek ki a gyártó szakemberei. Az eredmények tanúsága szerint a kishaszonjárművek jellemzően naponta hetven és száz kilométer közötti távolságot futnak, és a menetprofiloknak csak kevesebb mint a harmada hosszabb napi 175 kilométernél. Az elsődleges célcsoportnak számító városi csomagkézbesítők, futárok járművei heti hat napot, napi kilenc órát dolgoznak, naponta ötven-száz alkalommal állnak meg, hetven kilométert tesznek meg 85 százalékban lakott területen belül, kilencven kilométer/óra sebességnél nem hajtanak gyorsabban, átlagosan 875 kilogramm rakományt cipelnek, rakterük térfogatának kihasználtsága pedig hetven és száz százalék között változik. Szintén fontos megállapítás, hogy több mint kilencven százalékban telephelyen töltik az éjszakát, és túlnyomórészt előre megtervezett útvonalon közlekednek. A Volkswagen Haszonjárművek fejlesztői tehát mindezeknek a szempontoknak megfelelően szabták meg az e-Crafter méretét, villanymotorját és akkumulátorcsomagját. Az 5,99 méter hosszú és 2,59 méter magas, 3,64 méter tengelytávolságú jármű raktere 10,7 köbméteres. Saját tömege 2455 kilogramm, vagyis hasznos teherbírása 3,5 tonna össztömeg esetén a sofőrt leszámítva közel egy tonna.

Elektromosnak (is) született

A fejlesztés során nagy könnyebbséget, pontosabban előnyt jelentett, hogy a második generációs Craftert már eleve annak figyelembevételével tervezték meg, hogy később elektromos változata is készül. Így nem egy meglévő dízelhajtású kishaszonjárművet kellett utólagosan áttervezni. Ezért az elektromos hajtás részegységeit optimálisan helyezhették el. A padló alatti lítiumion-akkumulátorok nem szűkítik a rakteret, az e-Golf személyautóból átvett, száz kilowatt teljesítményű, 290 newtonméter nyomatékú villanymotor, egyfokozatú fordulatszám-csökkentő hajtómű és differenciálmű pedig kényelmesen elfér a motortérben. A hajtáslánc további fontos eleme a teljesítményelektronika is, amely az akkumulátor egyenáramát váltakozó árammá alakítja át a villanymotor számára. Míg a 12 voltos rendszert egy konverter látja el egyenárammal. Az e-Crafter legnagyobb sebességét kilencven kilométer/órában korlátozták, így a hatótávolsága a NEDC-mérés szerint 173 kilométer. Energiafogyasztása teljes terheléssel 21,5 kilowattóra száz kilométerenként.

Akár gyorsan is feltölthető

Az elektromos járművek esetében a hatótávolság mellett a töltési idő is alapvető kérdés, ám ez a töltési teljesítménytől is függ. A 230 voltos háztartási hálózatról 2,3 kilowatt töltőteljesítmény mellett 17 óráig tart a teljes feltöltés, váltakozó áramú, 7,2 kilowattos fali töltőről alig több mint öt óra is elég ehhez, míg a 40 kilowattos CCS gyorstöltővel 45 perc alatt nyolcvan százalékig feltölthető az akkumulátorcsomag. Jó hír, hogy ez a CCS-rendszer is alapfelszerelése az e-Crafter modellnek.

Nincs hiány

Egyébként a járművezetőnek nem kell lemondania a ma már elvárható kényelmi és biztonsági funkciókról sem. A villanyos Crafterben szériafelszerelés a teljesség igénye nélkül a városi vészfékrendszer, az aktív sávtartó, az oldalsó holttérfigyelő, a tolatássegítő kamera, az oldalszélsegéd, az éberségfigyelő, a LED-es fényszórók, az automatikus légkondicionáló, a fűthető szélvédő, a kiegészítő fűtés, az ülésfűtés, a navigációs rendszer és a sebességtartó automatika.

Specialitások

A vezetőállás annyiban különbözik a gázolajat égető modellekétől, hogy a műszerpanelen az egyik kis műszer a töltöttségi szintet, a másik az elérhető teljesítményszintet mutatja. A fordulatszámmérő helyén található műszer hajtáskor az éppen leadott teljesítmény szintjét, lassításkor az energia-visszatáplálás mértékét jelzi. Továbbá a középkonzol nagy, színes, grafikus kijelzőjén egy új menüpontban kék és zöld nyilak az energiafolyamatokat mutatják, míg egy oszlopdiagram az utolsó fél óra rekuperációját percekre leosztva. Egy másik menüpont a hatótávot és a potenciált közli, ez utóbbi azt jelenti, hogy bizonyos elektromos fogyasztók kikapcsolása hány kilométerrel növeli a hatótávolságot. Végül, de nem utolsósorban az e-manager egy naptár, amelyben beprogramozható, hogy melyik nap mikor és hol csatlakozik töltőre, illetve mikor indul útjára a jármű.

Mindez azt igazolja, hogy a Volkswagen e-Crafter nem egy gyorsan összedobott szükségmegoldás, hanem egy alaposan átgondolt koncepció mentén a mai felhasználói igényeknek kiválóan megfelelő kishaszonjármű.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Humbaur újdonságok

Évtizedek óta bátran fordulhatunk a Humbaur GmbH családi vállalkozáshoz, amennyiben az átlagosnál igényesebb pótkocsival vagy felépítménnyel szeretnénk járműparkunkat bővíteni. Sőt, akkor is jó helyen kopogtatunk a németeknél, amennyiben teljesen egyedi igényeink megvalósításáról álmodunk.

Nagyratörő célokhoz

Talán mára senkinek nem kérdéses, hogy az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez a közlekedés villamosítása szükséges. Nem kis feladat ez, ám ezen az úton nemcsak az akkumulátor visz majd előre minket. Egy aprócska…

Életek védelmében

Idén júliusban életbe lépett az általános járműbiztonsági rendelet legfrissebb módosítása, amely szigorúbb biztonsági előírásokat vezetett be a haszonjárművek számára. A rendelet célja a közúti közlekedés biztonságának jelentős növelése az Európai Unióban.

A jövő kapujában

Több tízmillió dolláros szerződést hoz tető alá az Isuzu japán járműgyártó a Gatik önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó amerikai vállalattal. A befektetés célja önvezető közép- és nehézkategóriás teherautók kifejlesztése a már most is létező automatizált szállítási…

Sétagalopp vele a munka

Bemutatta a Daimler Truck japán leányvállalata, a Fuso az évtizedek óta igen sikeres Canter kisteherautó legújabb generációját. A típus az új biztonsági és kényelmi funkciók mellett további konfigurációs lehetőségekkel bővült, és mindez persze az akkumulátoros…