Kész, vége, hatszáz!
Októberben megtartotta a Mercedes-Benz az eActros 600 hivatalos világpremierjét, amellyel a csillagos márkánál is megkezdődhet a távolsági fuvarozás átállítása a tisztán elektromos hajtásra. A modell a teljesítményével, a hatótávolságával és a hasznos teherbírásával is megfelel a legtöbb európai alkalmazásra.
Jelentős fejlesztőmunka és alapos tesztelés után elkészült a távolsági fuvarozásra is megfelelő Mercedes-Benz eActros 600. A modell elnevezésében szereplő szám az akkumulátorcsomag kilowattórában kifejezett kapacitására utal, amely a házon belül kifejlesztett, különösen hatékony elektromos hajtáslánccal ötszáz kilométer hatótávolságot biztosít negyven tonna összgördülőtömeg és húsz Celsius-fok környezeti hőmérséklet esetén hosszú távú üzemeltetésben. Ez pedig a kötelező pihenőidőkben végzett köztes rátöltésekkel akár napi ezer kilométerre is kibővíthető.
Egyébként Európában a csillagos márka ügyfeleinél a távolsági fuvarozásban alkalmazott nehéz-teherautók körülbelül hatvan százaléka ötszáz kilométernél rövidebb utakat teljesít, így ilyenkor a telephelyen, illetve a rakodóhelyeken beütemezett töltés is elég. A többi esetben pedig a nyilvános töltőpontok folyamatosan bővülő hálózatára támaszkodhatnak az üzemeltetők. Ráadásul az akár 400 kilowattos CCS-töltés mellett az eActros 600 megawattos töltési (MCS) lehetőséget is kínál, amellyel fél óra alatt húsz százalékról nyolcvanra növelhető a töltöttségi szintje. Az elektromos Actros további kedvező tulajdonsága, hogy nyerges vontatóként egy átlagos félpótkocsival 44 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg mellett 22 tonna hasznos teherbírást biztosít. Ez a legtöbb fuvarfeladathoz ugyancsak elegendő. Emellett fülke-alvázként is elérhető a modell.
Bőséges élettartam
Az elektromos haszonjárművekkel kapcsolatban a hatótáv és a terhelhetőség mellett az üzemi élettartam is rendszeresen felmerül a legfontosabb kérdések között. Nos, az eActros 600 lítium-vas-foszfát akkumulátorokkal készül, amelyek tíz év és 1,2 millió kilométer után is legalább nyolcvanszázalékos kapacitást kínálnak majd a gyártó szerint. Persze a hajtáslánc többi elemét is legalább ekkora futásteljesítményre tervezték. Az új, 800 voltos rendszer két villanymotort és egy négyfokozatú sebességváltót alkalmaz, így a jármű legnagyobb teljesítménye 600 kilowatt, azaz 816 lóerő, míg folyamatos teljesítménye 400 kilowatt, vagyis 544 lóerő. A modellhez hagyományos és elektromos mellékhajtás is rendelkezésre áll.
Sajátos megjelenés
A Mercedes-Benz tervezői persze nemcsak a műszaki tartalommal foglalkoztak az eActros 600 megalkotásakor, hanem a fizimiskáját is alaposan átszabták. A dízelüzemű teherautókra manapság jellemző hatalmas hűtőrács helyett egy nagy, sima, a széleken erősen lekerekített felület uralja a modell nyolcvan milliméterrel megnyújtott orrát az előnyösebb aerodinamika érdekében. Továbbá a fellépők is kifejezetten áramvonalas kialakításúak, az A oszlopokra és tetőre kiegészítő légterelők kerültek, valamint a zárt motortér is a légellenállást csökkenti. Így az új ProCabin fülke légellenállási együtthatója kilenc százalékkal kisebb az Actros hasonló méretű jelenlegi fülkéjének értékéhez képest. Szintén látványos újdonság a LED mátrix fényszóró.
Maximális biztonság és üzembiztosság
Az eActros 600 a biztonság terén is kitűnik, ugyanis vadonatúj elektronikus rendszere a jelenlegi legfejlettebb vezetéstámogató rendszerek beépítését tette lehetővé. Öt radarja és egy multifunkciós kamerája szinte teljes körű „rálátást” nyújt a jármű közvetlen és távolabbi környezetére. Míg a TruckLive digitális szolgáltatás valós idejű üzemelési adatok alapján előre jelzi a karbantartások esedékességét, valamint az élő forgalmi adatok segítségével rövidebb menetidőt és a célba érés időpontjának pontosabb megbecslését teszi lehetővé. A Fleetboard telematikai rendszer szolgáltatásait is az elektromos üzemeléshez igazították. Funkciói között szerepel az intelligens töltésmenedzsment, a részletes menetnaplózás és a részletes energiafogyasztási adatok. Sőt, a flottakövetést segítő térképen megtekinthető a járművek töltöttségi szintje is.
Megtakarítás költségben és szén-dioxidban
A csillagos gyártó szakemberei mindemellett megtérülési számításokat is végeztek. Távolsági fuvarozásban az eActros 600 megtérülése egy hasonló dízelüzemű változathoz képest természetesen országonként eltérhet az elektromos áram és a gázolaj árától, az útdíjkedvezményektől és az egyéb ösztönző intézkedésektől függően. Például Németországban körülbelül öt év vagy 600 ezer kilométer után már kedvezőbb az elektromos változat költségmérlege a több mint kétszer nagyobb beszerzési ár mellett is. A teljes életciklusra vetítve pedig csak megújuló energiát használva több mint nyolcvan százalékkal kisebb szén-dioxid-terhelés érhető el egy dízelhajtású modellhez képest. Ám a jelenlegi európai energiamix esetén is körülbelül negyven százalékra tehető a szén-dioxid-megtakarítás. Az eActros 600 a sok előzetes információ és ízelítő után tehát végre elkészült és megkezdi piaci szereplését, nem is akármilyen paraméterekkel.