Kész, vége, hatszáz!

Októberben megtartotta a Mercedes-Benz az eActros 600 hivatalos világpremierjét, amellyel a csillagos márkánál is megkezdődhet a távolsági fuvarozás átállítása a tisztán elektromos hajtásra. A modell a teljesítményével, a hatótávolságával és a hasznos teherbírásával is megfelel a legtöbb európai alkalmazásra.

Közzétéve:

Jelentős fejlesztőmunka és alapos tesztelés után elkészült a távolsági fuvarozásra is megfelelő Mercedes-Benz eActros 600. A modell elnevezésében szereplő szám az akkumulátorcsomag kilowattórában kifejezett kapacitására utal, amely a házon belül kifejlesztett, különösen hatékony elektromos hajtáslánccal ötszáz kilométer hatótávolságot biztosít negyven tonna összgördülőtömeg és húsz Celsius-fok környezeti hőmérséklet esetén hosszú távú üzemeltetésben. Ez pedig a kötelező pihenőidőkben végzett köztes rátöltésekkel akár napi ezer kilométerre is kibővíthető.

Egyébként Európában a csillagos márka ügyfeleinél a távolsági fuvarozásban alkalmazott nehéz-teherautók körülbelül hatvan százaléka ötszáz kilométernél rövidebb utakat teljesít, így ilyenkor a telephelyen, illetve a rakodóhelyeken beütemezett töltés is elég. A többi esetben pedig a nyilvános töltőpontok folyamatosan bővülő hálózatára támaszkodhatnak az üzemeltetők. Ráadásul az akár 400 kilowattos CCS-töltés mellett az eActros 600 megawattos töltési (MCS) lehetőséget is kínál, amellyel fél óra alatt húsz százalékról nyolcvanra növelhető a töltöttségi szintje. Az elektromos Actros további kedvező tulajdonsága, hogy nyerges vontatóként egy átlagos félpótkocsival 44 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömeg mellett 22 tonna hasznos teherbírást biztosít. Ez a legtöbb fuvarfeladathoz ugyancsak elegendő. Emellett fülke-alvázként is elérhető a modell.

Bőséges élettartam

Az elektromos haszonjárművekkel kapcsolatban a hatótáv és a terhelhetőség mellett az üzemi élettartam is rendszeresen felmerül a legfontosabb kérdések között. Nos, az eActros 600 lítium-vas-foszfát akkumulátorokkal készül, amelyek tíz év és 1,2 millió kilométer után is legalább nyolcvanszázalékos kapacitást kínálnak majd a gyártó szerint. Persze a hajtáslánc többi elemét is legalább ekkora futásteljesítményre tervezték. Az új, 800 voltos rendszer két villanymotort és egy négyfokozatú sebességváltót alkalmaz, így a jármű legnagyobb teljesítménye 600 kilowatt, azaz 816 lóerő, míg folyamatos teljesítménye 400 kilowatt, vagyis 544 lóerő. A modellhez hagyományos és elektromos mellékhajtás is rendelkezésre áll.

Sajátos megjelenés

A Mercedes-Benz tervezői persze nemcsak a műszaki tartalommal foglalkoztak az eActros 600 megalkotásakor, hanem a fizimiskáját is alaposan átszabták. A dízelüzemű teherautókra manapság jellemző hatalmas hűtőrács helyett egy nagy, sima, a széleken erősen lekerekített felület uralja a modell nyolcvan milliméterrel megnyújtott orrát az előnyösebb aerodinamika érdekében. Továbbá a fellépők is kifejezetten áramvonalas kialakításúak, az A oszlopokra és tetőre kiegészítő légterelők kerültek, valamint a zárt motortér is a légellenállást csökkenti. Így az új ProCabin fülke légellenállási együtthatója kilenc százalékkal kisebb az Actros hasonló méretű jelenlegi fülkéjének értékéhez képest. Szintén látványos újdonság a LED mátrix fényszóró.

Maximális biztonság és üzembiztosság

Az eActros 600 a biztonság terén is kitűnik, ugyanis vadonatúj elektronikus rendszere a jelenlegi legfejlettebb vezetéstámogató rendszerek beépítését tette lehetővé. Öt radarja és egy multifunkciós kamerája szinte teljes körű „rálátást” nyújt a jármű közvetlen és távolabbi környezetére. Míg a TruckLive digitális szolgáltatás valós idejű üzemelési adatok alapján előre jelzi a karbantartások esedékességét, valamint az élő forgalmi adatok segítségével rövidebb menetidőt és a célba érés időpontjának pontosabb megbecslését teszi lehetővé. A Fleetboard telematikai rendszer szolgáltatásait is az elektromos üzemeléshez igazították. Funkciói között szerepel az intelligens töltésmenedzsment, a részletes menetnaplózás és a részletes energiafogyasztási adatok. Sőt, a flottakövetést segítő térképen megtekinthető a járművek töltöttségi szintje is.

Megtakarítás költségben és szén-dioxidban

A csillagos gyártó szakemberei mindemellett megtérülési számításokat is végeztek. Távolsági fuvarozásban az eActros 600 megtérülése egy hasonló dízelüzemű változathoz képest természetesen országonként eltérhet az elektromos áram és a gázolaj árától, az útdíjkedvezményektől és az egyéb ösztönző intézkedésektől függően. Például Németországban körülbelül öt év vagy 600 ezer kilométer után már kedvezőbb az elektromos változat költségmérlege a több mint kétszer nagyobb beszerzési ár mellett is. A teljes életciklusra vetítve pedig csak megújuló energiát használva több mint nyolcvan százalékkal kisebb szén-dioxid-terhelés érhető el egy dízelhajtású modellhez képest. Ám a jelenlegi európai energiamix esetén is körülbelül negyven százalékra tehető a szén-dioxid-megtakarítás. Az eActros 600 a sok előzetes információ és ízelítő után tehát végre elkészült és megkezdi piaci szereplését, nem is akármilyen paraméterekkel.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Új távlatok

Csupán az elektromos mobilitás hajnalán járunk csupán – azért a hőskorán talán már túl vagyunk. Ennek ellenére máris egy teljesen új töltési rendszerrel kell megbarátkoznunk a VIARENT bérautói között is népszerű nehézkategóriájú teherautók világában. Ám…

Hat évtized az élen

Nagy napot, egy kerek évfordulót ünnepelhettünk idén augusztus elején, ugyanis 1965. augusztus 9-én gördült le Langleyben a gyártósorról az első Ford Transit. Akkoriban még aligha gondolta bárki, milyen nagy hatást gyakorol majd a VIARENT palettáján…

Egyre ügyesebb őrangyalok

Aligha tartottak nyári szünetet babérjaikon ülve a magas fokú megbízhatóságáról és kiemelkedő biztonságáról közismert Volvo Trucks tervezői. A VIARENT bérautó-kínálatának egyik legnépszerűbb nehéz-teherautós márkája ugyanis mindjárt két új biztonságtechnikai fejlesztéssel is előrukkolt a nyár derekán.

Önállóan az autópályán

Illusztris társaságban folytatja intenzív fejlesztőmunkáját az automatizált vezetés területén a Delta-Truck Kft. által is forgalmazott Isuzu. A japán high-tech szektor kiválóságaiként – két japán minisztérium megbízásából – négy technológiai vállalat indíthatott közúti teszteket nehézkategóriájú tehergépkocsik…

Tiszta zónák – 2. rész

Cikkünk előző részéből már képet alkothattunk arról, mennyire sokrétű és jövőbe mutató a károsanyag-kibocsátás, illetve a korlátozott kibocsátási zónák (LEZ) témaköre. A városi teherszállítás előtt álló hatalmas kihívás tétje nem kevesebb, mint a jövő egészséges…