Kishaszonjárművek nagymestere

Mindennél beszédesebben árulkodik a Renault Master sikeréről, hogy 1980 óta a világ több mint ötven országában több mint hárommillió példányát értékesítették. Most pedig bemutatkozott a minden ízében új negyedik generációja, hogy tovább folytassa ezt a sikertörténetet. Ehhez élenjáró újításokat mutat a raktér kialakításától a digitalizáción át az alternatív hajtási megoldásokig.

Közzétéve:

Első pillantásra látszik az új Renault Masteren, hogy nemcsak egy erősebb ráncfelvarrást kapott, hanem valóban a legapróbb részletekig megújult. Habár a külső megjelenését igen szögletes formavilág jellemzi, többek között az erősebben döntött szélvédőnek, a hátul enyhén lejtő tetővonalnak és keskenyedő oldalfalaknak, valamint az aerodinamikusabb külső tükröknek köszönhetően több mint húsz százalékkal csökkent a karosszéria légellenállási együtthatója. Ezáltal a gyártó állítása szerint jelenleg az új Master a legáramvonalasabb típus a kategóriájában, valamint 39 grammal mérséklődött az egy kilométerre vetített szén-dioxid-kibocsátása, illetve húsz százalékkal kisebb az elektromos kivitelek energiafogyasztása.

Új mércéket állít fel

Szintén élenjáró a piacon, hogy a furgonok akár 22 köbméteres raktérrel is készülnek, továbbá 40 milliméterrel nőtt az oldalsó ajtónyílások szélessége és 100 milliméterrel a rakfelület hossza az elődhöz képest. Ennek köszönhetően a Master kínálja a kategória leghosszabb rakterét is. Ugyanakkor a legkisebb változatok esetében a rövidebb tengelytáv és a módosított első tengely eredményeként 1,5 méterrel csökkent a fordulási kör átmérője. Praktikus újdonság, hogy az elektromos modellek fülkéjében és rakterében található aljzatokról laptopok vagy kisgépek is működtethetők. A töltőn keresztül pedig a járműből a hálózatba is visszatáplálható energia.

Korszerű és praktikus egyszerre

Természetesen a fülke belsőterében is teljesen új környezet fogadja a vezetőt és a kísérőit. A műszerfal S betűt formálva lágyan ível végig a két A oszlop között, ezáltal a középkonzol a járművezető felé fordul a kedvezőbb ergonómia érdekében. Alapfelszerelés a tízcolos érintőképernyő, a multifunkciós kormánykereket francia a márka személyautóiból ültették át, míg az automatikus váltó karja immár a kormányoszlopon található. A fülkében a kor elvárásainak megfelelően USB-C-csatlakozók sorakoznak és vezeték nélküli telefontöltés is igénybe vehető. A különféle kisebb-nagyobb tárolóhelyek összesen 135 litert tesznek ki, amivel szintén élen jár az új Master a kategóriájában.

Felkészülve a jövőre

Az új generáció a választható hajtásláncok terén is példamutató, hiszen dízelmotorok, tisztán elektromos hajtás és később hidrogénüzemű változat is szerepel majd a kínálatában. A 105, 130, 150 és 170 lóerős dízel modellek elődjeikhez képest átlagosan 1,5 literrel kevesebb gázolajjal is beérik száz kilométeren, valamint egy új, kilencfokozatú automatikus sebességváltóval is társíthatók. Az elektromos változatok 96 vagy 105 kilowattos, egyaránt 300 newtonméter legnagyobb nyomatékú villanymotorral állnak szolgálatra készen. A WLTP szerint a kisebb teljesítményű motorhoz járó 40 kilowattórás akkucsomaggal 180 kilométert, míg az erősebb kivitel 87 kilowattórás energiatárolójával több mint 460 kilométert tehet meg egy feltöltés után az új Master.

Ez utóbbi szintén piacvezető érték a kategóriában, akárcsak a 3,5 tonna össztömeg mellé társuló 1625 kilogramm hasznos terhelhetőség és 2,5 tonnás vontatható tömeg. Ráadásul a tervezők már hidrogénüzemű belső égésű motor és hidrogénnel működő üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc beépítésére is előkészítették az új generációt. Az L2 kivitelek első-, az L3 modellek választhatóan első- vagy hátsó-, míg az L4-esek hátsókerék-hajtást kapnak. Ezenkívül a Master új fékrendszere a rakománytömegtől függetlenül mindig azonos pedálérzetet és ehhez tartozó fékhatást biztosít, míg az elektromos modellek nagyobb teljesítményű rekuperációra képesek. Szintén elismerésre méltó, hogy a Master immár húsz vezetéstámogató rendszert kínál, köztük vontatmánystabilizálót és intelligens sebességszabályzót is.

Élen a digitalizáció terén is

Persze típus a kor elvárásainak megfelelően a digitális szolgáltatások terén is jelentősen előre lépett. Szériafelszerelése az OpenR Link multimédia-rendszer, amely vezeték nélküli telefontükrözést is kínál és a későbbiekben online frissíthető, illetve új funkciókkal bővíthető. Ráadásul a kishaszonjárművek piacán elsőként beépített Google-funkciókkal is rendelkezik, például Google Maps navigációval, Google Play alkalmazásáruházzal és Google Assistant hangvezérléssel, amellyel akár a jármű légkondicionálója is parancsszavakkal irányítható. Az OpenR Link tízcolos képernyőjén a Vivaldi internetböngésző is használható, így a személyzet például az ebédszünetben megnézhet egy oktatóvideót a YouTube-on.

Míg az EasyPark alkalmazás segítségével a pontos parkolási díj is kényelmesen kifizethető az OpenR Link képernyőjén keresztül. Sőt, ez a multimédia-rendszer a felépítményezők által a saját berendezéseik vezérléséhez kifejlesztett alkalmazásokat is kezelhet, például tűzoltóautók vagy hűtős felhasználás esetén. A My Renault alkalmazás segítségével távolról is vezérelhetők a jármű különböző funkciói vagy ellenőrizhető a karbantartási terve. A Mobilize alkalmazásai pedig a hatékony flottamenedzselést támogatják. Az elektromos járművek optimális használatát külön funkciók segítik a fenti alkalmazásokon keresztül a töltőállomásokhoz igazodó útvonaltervezéstől a töltőre kapcsolt gépkocsi előfűtéséig. Az új Renault Master tehát igazi nagymesterként sok tekintetben új etalonnak számít a kishaszonjárművek piacán.





Megosztom másokkal

TRUCK NEWS

Feljebb lépett!

Kívül belül megújult a legkisebb oroszlán, vagyis az MAN népszerű kishaszonjárműve, a TGE. Természetesen a változások zömét a karosszéria alatt, valamint a régi és új vezetéstámogató rendszerek tudásában kell keresnünk.

Méltó utód

Kis- és középvállalkozások számára eddig is ideális választás volt a Ford Transit Custom. A kishaszonjármű új generációja azonban az eddigiekhez képest is nagyobb választékot kínál karosszériaváltozatok és hajtásláncok terén, emellett egy sor praktikus megoldás teszi…

Orrplasztika után

Kicsit hosszabbra és áramvonalasabbra szabták a Volvo FH elejét, kihasználva az uniós szabályozás adta lehetőségeket. Az újításnak köszönhetően javult a nehéz-tehergépjárművek stabilitása és sikerült csökkenteni a fogyasztást.